ΤΙΤΛΟΙ

Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

Αλλαγή μοντέλου για ΟΛΠ και ΟΛΘ

Προς αποκρατικοποίηση των λιμανιών με το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης κινείται η νέα κυβέρνηση μετά τις εισηγήσεις των συμβούλων της και, κυρίως, την προγραμματική συμφωνία των τριών πολιτικών αρχηγών που στηρίζουν την κυβέρνηση. Ετσι, και με βάση καλά πληροφορημένες πηγές του υπουργείου το Δημόσιο αναμένεται -ύστερα από μια μακρά, στείρα, περίοδο αντιπαραθέσεων μεταξύ ΟΛΠ, Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), κυβέρνησης και τρόικας- να προχωρήσει με ταχεία βήματα προς την προκήρυξη διαγωνισμών παραχώρησης σε τομείς που θα μπορούσαν να περιλάβουν τον προβλήτα της κρουαζιέρας του ΟΛΠ, το car terminal και τον προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων που παραμένει για την ώρα υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ αλλά και του ΟΛΘ. Η εμπειρία από τη σύμβαση με την Cosco στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ συνηγορεί σε αυτή την επιλογή.
Σε αυτή την κατεύθυνση, των συμβάσεων παραχώρησης, ξεκαθάρισε ότι θα κινηθεί και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Κώστας Μουσουρούλης ο οποίος δεν έκρυψε την προτίμησή του στις παραχωρήσεις αυτή την εβδομάδα κατά την οποία συναντήθηκε και με το επιτελείο του ΤΑΙΠΕΔ. «Πιστεύω ότι στην Ελλάδα είμαστε πρωτοπόροι στις παραχωρήσεις και έχουμε μεγάλη διεθνή εμπειρία από έργα όπως η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και η Αττική Οδός» ανέφερε χαρακτηριστικά. Τόνισε δε ότι επιθυμεί να κινηθεί με ταχύτατα βήματα. Ετσι, υπό την αίρεση ότι δεν θα σημειωθεί κάποια νέα εμπλοκή με τα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις, θα πρέπει να αναμένονται εξελίξεις εντός των αμέσως επόμενων εβδομάδων. Η ανακατεύθυνση του Δημοσίου από την απευθείας πώληση της ΟΛΠ Α.Ε. προς τις συμβάσεις παραχώρησης επισημοποιήθηκε και από την προγραμματική συμφωνία των τριών πολιτικών αρχηγών που στηρίζουν την κυβέρνηση στην οποία αναφέρεται συγκεκριμένα η απόφαση για «διατήρηση της κυριότητας του κράτους στα δίκτυα και αξιοποίηση του θεσμού των συμβάσεων παραχώρησης για βασικές υποδομές».
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Θάνος Πάλλης μιλώντας στην «Κ» επιβεβαιώνει τις παραπάνω εξελίξεις, τονίζοντας πως υπάρχουν δύο τρόποι για να προχωρήσει η αξιοποίηση του ΟΛΠ. Αφενός η σταδιακή απόσυρση της ΟΛΠ Α.Ε. από το λιμενικό έργο με παραχωρήσεις των επιμέρους λειτουργιών της και η μετεξέλιξή της σε ρυθμιστική αρχή λιμένων που θα διατηρήσει την κυριότητα των υποδομών και αφετέρου η επιδίωξη πώλησης των μετοχών της εισηγμένης για την αποδοτικότητα της οποίας όμως υπάρχουν δόκιμες επιφυλάξεις ως προς τα έσοδα αλλά και ενστάσεις που άπτονται σε θέματα εθνικής κυριαρχίας. Η επιλογή της πρώτης οδού συνάδει και με το σημείο της προγραμματικής συμφωνίας των τριών κομμάτων της κυβέρνησης που μιλά για «δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τις ρυθμιστικές αρχές». Σημειώνεται ότι η «στροφή» προς τις παραχωρήσεις έχει εδραιωθεί και στο ΤΑΙΠΕΔ τις τελευταίες εβδομάδες και σηματοδοτήθηκε και σε δηλώσεις του πρόεδρου του Ιωάννη Κουκιάδη ο οποίος διαβεβαίωσε πως γραμμή του Ταμείου είναι οι παραχωρήσεις χρήσεων για ορισμένα χρονικά διαστήματα, ενώ δεν υπάρχει πρόθεση πώλησης παγίων στοιχείων ή χρηματιστηριακής πώλησης μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.
Μεταξύ των εκκρεμοτήτων πάντων που πρέπει επίσης να αρθούν είναι και η νέα δομή του εθνικού λιμενικού συστήματος με τη δημιουργία του αττικού λιμενικού συστήματος και τη δημιουργία ρυθμιστικής αρχής λιμένων για τα οποία όμως έχει γίνει διεξοδική προετοιμασία από τις αρμόδιες υπηρεσίες (γ.γ.).

Δεν υπάρχουν σχόλια: