Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κώστας Μουσουρούλης μιλά για το πρόγραμμα-μαμούθ των αποκρατικοποιήσεων στα «κεντρικά» λιμάνια και συγχωνεύσεων στα μικρότερα, με έμφαση στην ανάπτυξη του Πειραιά. Παρουσιάζει το σχεδιασμό για να γίνει η χώρα «παγκόσμιο κέντρο θαλάσσιου τουρισμού» και εξηγεί τη συνεργασία με τον Χ.Ράιχεμπαχ.
Συνέντευξη στην Μαρίνα Μάνη
Συνέντευξη στην Μαρίνα Μάνη
- Πώς εννοείτε την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ;
Για την ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας, θα προωθήσουμε την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, με παραχώρηση λιμενικών ιδιωτικοποιήσιμων εμπορικών δραστηριοτήτων. Αυτός είναι ο πιο κατάλληλος όρος. Οι ενέργειες μας θα γίνουν σε συνεργασία με το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ., το οποίο έχει σε εξέλιξη τα σχετικά προγράμματα αποκρατικοποιήσεων «Ποσειδών» και «Νηρηίδες».
- Πότε θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία; Ποιό είναι το χρονικό dead line;
Εκτιμώ ότι τον Σεπτέμβριο θα έχουμε να πούμε πολύ περισσότερα. Άλλωστε, μόλις την Τετάρτη ανακοινώθηκε και η ανάληψη της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής από τον κ. Κώστα Μουτζούρη.
- Τα περιφερειακά λιμάνια;
Αυτό που μπορούμε να πούμε σήμερα είναι ότι αποκρατικοποιήσεις θα επιδιωχθούν και σε άλλα λιμάνια αναλόγως του ενδιαφέροντος, υπό το στρατηγικό όμως πλαίσιο της λιμενικής πολιτικής που θα ανακοινώσουμε, η οποία θα συνδέεται με την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Έχουμε μεγάλα, μεσαία και μικρά λιμάνια. Πρέπει να εξετάσουμε τι είδους δραστηριότητες θέλουμε να έχουν και πώς μπορούν να τις αναπτύξουν οικονομικότερα και αποδοτικότερα για την εθνική οικονομία και την περιφερειακή ανάπτυξη. Επιβάλλεται, λοιπόν, η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης Εθνικής Πολιτικής Λιμένων, για όλα τα λιμάνια, μεγάλα, ή μικρά, κεντρικά ή περιφερειακά, και ένα σαφές οργανωτικό και ρυθμιστικό μοντέλο. Για τα περιφερειακά λιμάνια, θα επιδιωχθούν μέσω συγχωνεύσεων, σύγχρονοι φορείς με σοβαρές διοικητικές δομές και διαφανή οικονομικά στοιχεία και διαχείριση.
- Ο ρόλος του ελληνικού Δημοσίου;
Θα δημιουργηθεί θεσμικό πλαίσιο για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, που να διασφαλίζει το ρόλο του δημοσίου ως επόπτη και ελεγκτή, αλλά όχι σαν κάποιου αποτυχημένου επιχειρηματία. Θέλουμε ένα μοντέλο σε συνάφεια με αυτό που εφαρμόζεται ήδη στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.
«Μαρίνες» με συμβάσεις παραχώρησης
- Εστιάζετε στον θαλάσσιο τουρισμό και κυρίως στην κρουαζιέρα και στο γιώτινγκ. Συγκεκριμένα;
Η Ελλάδα με κατάλληλο στρατηγικό σχεδιασμό που επεξεργαζόμαστε αυτό το διάστημα και με ειδικό θεσμικό πλαίσιο που στη συνέχεια θα διαμορφωθεί, μπορεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο κέντρο θαλάσσιου τουρισμού – κι αυτό επιδιώκουμε. Η επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών, μπορεί να γίνει μέσω μοντέλου παραχώρησης αλλά και αξιοποίησης Ευρωπαϊκών προγραμμάτων – τα οποία μέχρι τώρα ήταν «εν υπνώσει». Σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τους θεσμικούς φορείς στην Ελλάδα και την Ε.Ε., θα εστιάσουμε στην αναπτυξιακή διάσταση του θαλάσσιου τουρισμού σε όλο του το φάσμα, με έμφαση στην αναψυχή, που διαφέρει εντελώς από τη μεταφορά επιβατών. Η κρουαζιέρα είναι μια προνομιακή για την Ελλάδα αγορά τεράστιου τζίρου, ενώ σωστά αναφέρεστε και στο γιώτινγκ, προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη μέσα από την προσέλκυση συναφών διεθνών δραστηριοτήτων.
Την ώρα που όλες οι γειτονικές χώρες επενδύουν στην κρουαζιέρα, είναι αδιανόητο να μην αξιοποιήσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα.
- Υπάρχει κάτι «στα σκαριά»;
Όλα αυτά τώρα τα μελετάμε. Αλλά σε κάθε περίπτωση μιλάμε για την επανάσταση του αυτονόητου, που πρωτοείπε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. Η οποία μπορεί να επεκταθεί και στην αυτονόητη ανάπτυξη δικτύου μαρινών μέσω συμβάσεων παραχώρησης, ανάλογα με τη δραστηριότητα, π.χ. της κατασκευής, λειτουργίας και εκμετάλλευσης, μεμονωμένα ή σε «πακέτα», σε συνδυασμό με τουριστικά καταφύγια και αγκυροβόλια.
Να ενισχυθεί η ελκυστικότητα του Ελληνικού νηολογίου
- Ως προς την ποντοπόρο ναυτιλία, τι θα αποφέρει η υπηρεσία μιας στάσης;
Αρκετά το ελληνικό κράτος, έχει ταλαιπωρήσει πολίτες και επιχειρηματίες. Μην ξεχνάμε ότι η ποντοπόρος ναυτιλία μας, είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας μας και είναι ένας πλήρως διεθνοποιημένος κλάδος. Η Ελληνόκτητη ναυτιλία καταλαμβάνει την 1η θέση στην παγκόσμια κατάταξη και ελέγχει το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η Ελληνική σημαία καταλαμβάνει την 7η θέση στην παγκόσμια κατάταξη (2011). Στην παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών του ευρύτερου ναυτιλιακού τομέα απασχολούνται περίπου 200.000 εργαζόμενοι. Με την ευκαιρία να παρατηρήσω ότι μεταξύ των ετών 2010 και 2011 ο ελληνόκτητος στόλος ναι μεν αυξήθηκε, όμως τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκαν. Επομένως, προφανής στόχος μας είναι η περαιτέρω ενίσχυση της ελκυστικότητας του Ελληνικού νηολογίου και της Ελλάδας ως τόπου εγκατάστασης εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της ναυτιλίας. Εμείς θα εγγυηθούμε τη σταθερότητα και διαχρονικότητα του Συνταγματικού και Νομικού πλαισίου που διέπει τη ναυτιλία, με στόχο την ενίσχυση της Ελληνικής σημαίας και την προσέλκυση ναυτιλιακών κεφαλαίων. Είμαστε αποφασισμένοι, να προχωρήσουμε σε μια νέα ευέλικτη οργάνωση στο πρότυπο της υπηρεσίας μιας στάσης με στόχο την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών σε όλους τους παράγοντες: πλοία, ναυτικούς, ναυτιλιακές εταιρείες, ναυτικούς οργανισμούς, κλπ.
- Και τι εννοείτε όταν, για τον Πειραιά, μιλάτε για «εναλλακτικές επενδύσεις»;
Ο Πειραιάς είναι η εθνική βάση, όπου πρέπει να χτυπά η καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας. Επομένως, στόχος μας είναι η προσέλκυση και ανάπτυξη υπηρεσιών όπως: τραπεζικών, χρηματοοικονομικών, ασφαλιστικών, ναυτιλιακής μεσιτείας, διαχείρισης, κατασκευών, επισκευών και συντηρήσεων πλοίων, διαχείρισης πληρωμάτων, αλλά και υποστήριξης για εναλλακτικές επενδύσεις. Θα εξετάσουμε, επίσης, τις παραμέτρους για τη μεταφορά, μακροπρόθεσμα, στον Πειραιά, των «Ποσειδωνίων», της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εκδήλωσης σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε, θα στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα στην Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα: ότι η χώρα και υπολογίζει και επενδύει σε αυτήν.
Με τον Ράιχεμπαχ προχωράμε σε νέα έργα
- Ήσασταν ο πρώτος υπουργός που επισκέφθηκε ο Χορστ Ράϊχενμπαχ. Η αποτίμηση;
Η «ομάδα δράσης» του κ. Ράιχενμπαχ προσπαθεί να βοηθήσει στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της δημόσιας διοίκησης με τεχνογνωσία. Γνωριζόμαστε από τη θητεία μου στις Βρυξέλλες και η συνεργασία μας ήταν εποικοδομητική και άψογη. Στο Υπουργείο θα δημιουργηθεί η κατάλληλη οργάνωση για τη συνολική παρακολούθηση όλων των συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων αρμοδιότητάς μας. Επιπλέον, προχωράμε στο σχεδιασμό του προγραμματισμού νέων έργων και χρηματοδότησης τους, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα είτε των Διαρθρωτικών Ταμείων της ΕΕ και του Στόχου 3 (διακρατικές πρωτοβουλίες) της παρούσας αλλά και επόμενης περιόδου 2014-2020, του Ταμείου Εξωτερικών Συνόρων, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων καθώς και ιδιωτικών πόρων που είναι εφικτό να προσελκύσουμε.
Για την ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας, θα προωθήσουμε την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, με παραχώρηση λιμενικών ιδιωτικοποιήσιμων εμπορικών δραστηριοτήτων. Αυτός είναι ο πιο κατάλληλος όρος. Οι ενέργειες μας θα γίνουν σε συνεργασία με το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ., το οποίο έχει σε εξέλιξη τα σχετικά προγράμματα αποκρατικοποιήσεων «Ποσειδών» και «Νηρηίδες».
- Πότε θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία; Ποιό είναι το χρονικό dead line;
Εκτιμώ ότι τον Σεπτέμβριο θα έχουμε να πούμε πολύ περισσότερα. Άλλωστε, μόλις την Τετάρτη ανακοινώθηκε και η ανάληψη της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής από τον κ. Κώστα Μουτζούρη.
- Τα περιφερειακά λιμάνια;
Αυτό που μπορούμε να πούμε σήμερα είναι ότι αποκρατικοποιήσεις θα επιδιωχθούν και σε άλλα λιμάνια αναλόγως του ενδιαφέροντος, υπό το στρατηγικό όμως πλαίσιο της λιμενικής πολιτικής που θα ανακοινώσουμε, η οποία θα συνδέεται με την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Έχουμε μεγάλα, μεσαία και μικρά λιμάνια. Πρέπει να εξετάσουμε τι είδους δραστηριότητες θέλουμε να έχουν και πώς μπορούν να τις αναπτύξουν οικονομικότερα και αποδοτικότερα για την εθνική οικονομία και την περιφερειακή ανάπτυξη. Επιβάλλεται, λοιπόν, η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης Εθνικής Πολιτικής Λιμένων, για όλα τα λιμάνια, μεγάλα, ή μικρά, κεντρικά ή περιφερειακά, και ένα σαφές οργανωτικό και ρυθμιστικό μοντέλο. Για τα περιφερειακά λιμάνια, θα επιδιωχθούν μέσω συγχωνεύσεων, σύγχρονοι φορείς με σοβαρές διοικητικές δομές και διαφανή οικονομικά στοιχεία και διαχείριση.
- Ο ρόλος του ελληνικού Δημοσίου;
Θα δημιουργηθεί θεσμικό πλαίσιο για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, που να διασφαλίζει το ρόλο του δημοσίου ως επόπτη και ελεγκτή, αλλά όχι σαν κάποιου αποτυχημένου επιχειρηματία. Θέλουμε ένα μοντέλο σε συνάφεια με αυτό που εφαρμόζεται ήδη στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.
«Μαρίνες» με συμβάσεις παραχώρησης
- Εστιάζετε στον θαλάσσιο τουρισμό και κυρίως στην κρουαζιέρα και στο γιώτινγκ. Συγκεκριμένα;
Η Ελλάδα με κατάλληλο στρατηγικό σχεδιασμό που επεξεργαζόμαστε αυτό το διάστημα και με ειδικό θεσμικό πλαίσιο που στη συνέχεια θα διαμορφωθεί, μπορεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο κέντρο θαλάσσιου τουρισμού – κι αυτό επιδιώκουμε. Η επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών, μπορεί να γίνει μέσω μοντέλου παραχώρησης αλλά και αξιοποίησης Ευρωπαϊκών προγραμμάτων – τα οποία μέχρι τώρα ήταν «εν υπνώσει». Σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τους θεσμικούς φορείς στην Ελλάδα και την Ε.Ε., θα εστιάσουμε στην αναπτυξιακή διάσταση του θαλάσσιου τουρισμού σε όλο του το φάσμα, με έμφαση στην αναψυχή, που διαφέρει εντελώς από τη μεταφορά επιβατών. Η κρουαζιέρα είναι μια προνομιακή για την Ελλάδα αγορά τεράστιου τζίρου, ενώ σωστά αναφέρεστε και στο γιώτινγκ, προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη μέσα από την προσέλκυση συναφών διεθνών δραστηριοτήτων.
Την ώρα που όλες οι γειτονικές χώρες επενδύουν στην κρουαζιέρα, είναι αδιανόητο να μην αξιοποιήσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα.
- Υπάρχει κάτι «στα σκαριά»;
Όλα αυτά τώρα τα μελετάμε. Αλλά σε κάθε περίπτωση μιλάμε για την επανάσταση του αυτονόητου, που πρωτοείπε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. Η οποία μπορεί να επεκταθεί και στην αυτονόητη ανάπτυξη δικτύου μαρινών μέσω συμβάσεων παραχώρησης, ανάλογα με τη δραστηριότητα, π.χ. της κατασκευής, λειτουργίας και εκμετάλλευσης, μεμονωμένα ή σε «πακέτα», σε συνδυασμό με τουριστικά καταφύγια και αγκυροβόλια.
Να ενισχυθεί η ελκυστικότητα του Ελληνικού νηολογίου
- Ως προς την ποντοπόρο ναυτιλία, τι θα αποφέρει η υπηρεσία μιας στάσης;
Αρκετά το ελληνικό κράτος, έχει ταλαιπωρήσει πολίτες και επιχειρηματίες. Μην ξεχνάμε ότι η ποντοπόρος ναυτιλία μας, είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας μας και είναι ένας πλήρως διεθνοποιημένος κλάδος. Η Ελληνόκτητη ναυτιλία καταλαμβάνει την 1η θέση στην παγκόσμια κατάταξη και ελέγχει το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η Ελληνική σημαία καταλαμβάνει την 7η θέση στην παγκόσμια κατάταξη (2011). Στην παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών του ευρύτερου ναυτιλιακού τομέα απασχολούνται περίπου 200.000 εργαζόμενοι. Με την ευκαιρία να παρατηρήσω ότι μεταξύ των ετών 2010 και 2011 ο ελληνόκτητος στόλος ναι μεν αυξήθηκε, όμως τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκαν. Επομένως, προφανής στόχος μας είναι η περαιτέρω ενίσχυση της ελκυστικότητας του Ελληνικού νηολογίου και της Ελλάδας ως τόπου εγκατάστασης εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της ναυτιλίας. Εμείς θα εγγυηθούμε τη σταθερότητα και διαχρονικότητα του Συνταγματικού και Νομικού πλαισίου που διέπει τη ναυτιλία, με στόχο την ενίσχυση της Ελληνικής σημαίας και την προσέλκυση ναυτιλιακών κεφαλαίων. Είμαστε αποφασισμένοι, να προχωρήσουμε σε μια νέα ευέλικτη οργάνωση στο πρότυπο της υπηρεσίας μιας στάσης με στόχο την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών σε όλους τους παράγοντες: πλοία, ναυτικούς, ναυτιλιακές εταιρείες, ναυτικούς οργανισμούς, κλπ.
- Και τι εννοείτε όταν, για τον Πειραιά, μιλάτε για «εναλλακτικές επενδύσεις»;
Ο Πειραιάς είναι η εθνική βάση, όπου πρέπει να χτυπά η καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας. Επομένως, στόχος μας είναι η προσέλκυση και ανάπτυξη υπηρεσιών όπως: τραπεζικών, χρηματοοικονομικών, ασφαλιστικών, ναυτιλιακής μεσιτείας, διαχείρισης, κατασκευών, επισκευών και συντηρήσεων πλοίων, διαχείρισης πληρωμάτων, αλλά και υποστήριξης για εναλλακτικές επενδύσεις. Θα εξετάσουμε, επίσης, τις παραμέτρους για τη μεταφορά, μακροπρόθεσμα, στον Πειραιά, των «Ποσειδωνίων», της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εκδήλωσης σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε, θα στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα στην Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα: ότι η χώρα και υπολογίζει και επενδύει σε αυτήν.
Με τον Ράιχεμπαχ προχωράμε σε νέα έργα
- Ήσασταν ο πρώτος υπουργός που επισκέφθηκε ο Χορστ Ράϊχενμπαχ. Η αποτίμηση;
Η «ομάδα δράσης» του κ. Ράιχενμπαχ προσπαθεί να βοηθήσει στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της δημόσιας διοίκησης με τεχνογνωσία. Γνωριζόμαστε από τη θητεία μου στις Βρυξέλλες και η συνεργασία μας ήταν εποικοδομητική και άψογη. Στο Υπουργείο θα δημιουργηθεί η κατάλληλη οργάνωση για τη συνολική παρακολούθηση όλων των συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων αρμοδιότητάς μας. Επιπλέον, προχωράμε στο σχεδιασμό του προγραμματισμού νέων έργων και χρηματοδότησης τους, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα είτε των Διαρθρωτικών Ταμείων της ΕΕ και του Στόχου 3 (διακρατικές πρωτοβουλίες) της παρούσας αλλά και επόμενης περιόδου 2014-2020, του Ταμείου Εξωτερικών Συνόρων, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων καθώς και ιδιωτικών πόρων που είναι εφικτό να προσελκύσουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου