ΤΙΤΛΟΙ

Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012

Plan A: Πλήρης ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ - ΟΛΘ


Η διοίκηση του ΟΛΘ πρόσφατα ενημέρωσε το Ταμείο ότι είναι έτοιμη να «ανοίξει» τη διαδικασία παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ της Θεσσαλονίκης.
Σε «παρτίδα πόκερ» για δυνατούς παίκτες έχει εξελιχθεί η υπόθεση των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Το μνημόνιο 2 που ψηφίστηκε την περασμένη Κυριακή στη Βουλή άνοιξε το δρόμο για τη πλήρη ιδιωτικοποίησή τους, αφού προβλέπει την μεταβίβαση στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου του συνόλου των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο, για την εκμετάλλευσή τους.
Το Ταμείο έχει πάρει ήδη του 23% των μετοχών του Δημοσίου στα δύο λιμάνια, και έχει ζητήσει σε προφορικό επίπεδο να του μεταβιβαστεί σύντομα και το υπόλοιπο 50,1% που παραμένει στο υπουργείο Οικονομικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το Ταμείο προσανατολίζεται να πουλήσει σε ιδιώτες το σύνολο των μετοχών των δύο λιμανιών, να προχωρήσει δηλαδή στη πλήρη ιδιωτικοποίησή τους. Αν και ακόμη δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις, η ανάγκη που έχει το ελληνικό δημόσιο να συγκεντρώσει, το συντομότερο δυνατό, κεφάλαια που θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή των δανείων που έχει λάβει η χώρα, σε συνδυασμό με την εντύπωση που έχουν σχηματίσει τα στελέχη του για τη τιμή που μπορούν να πιάσουν τα δύο λιμάνια από τους υποψήφιους επενδυτές, ενισχύουν την άποψη αυτή στους κόλπους του Ταμείου.
Μάλιστα, στελέχη του Ταμείου έχουν αναπτύξει το επιχείρημα ότι και στην περίπτωση πώλησης των δύο λιμανιών, στην ουσία και πάλι για διαδικασία παραχώρησης θα πρόκειται, αφού το ελληνικό κράτος έχει παραχωρήσει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (40 έτη) και δεν έχει δωρίσει τη λιμενική ζώνη στις δύο εταιρείες ΟΛΠ [OLPr.AT] Σχετικά άρθρα και ΟΛΘ).
30 - 40 ευρώ
Πιο συγκεκριμένα, το ύψος του ανταλλάγματος για το σύνολο των μετοχών του λιμανιού του Πειραιά, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα υποστηρίζεται ότι δεν θα πέσει κάτω από τα 30 ευρώ ανά μετοχή, ενώ μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 40 ευρώ ανά μετοχή υπό προϋποθέσεις. Για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. για τον οποίο το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει εκφράσει ο κινέζικος κρατικός όμιλος Cosco στον οποίο έχει παραχωρηθεί ήδη και ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ το τελικό τίμημα θα ξεκινά δηλαδή από τα 560 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται όμως ότι, περίπου ανάλογο είναι το ποσό, υπολογισμένο σε καθαρή παρούσα αξία που έχει δώσει η Cosco μόνο για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ. Η Cosco, σύμφωνα με πληροφορίες έχει εκφράσει την προθυμία της έχει να αγοράσει και τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, εφόσον χρειαστεί.
Σε περίπτωση μάλιστα που επιλεχθεί η λύση της πώλησης του συνόλου των μετοχών των δύο λιμανιών, είναι αμφίβολο αν θα προχωρήσει και η διαδικασία παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αφού οι επενδυτές εκφράζουν την άποψη ότι θα πρέπει να γίνει λιμάνι διακίνησης χύδην φορτίου. Και αυτό γιατί ο Πειραιάς θα έχει σε λίγα χρόνια ετήσια δυνατότητα διακίνησης 4,6 εκατ. teu ετησίως και η Maersk συμφώνησε να αναπτύξει νέο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στα παράλια της Τουρκίας, με δυνατότητα διακίνησης 1,5 εκατ. teu ετησίως.
Μάλιστα, η διοίκηση του ΟΛΘ πρόσφατα ενημέρωσε το Ταμείο ότι είναι έτοιμη να «ανοίξει» τη διαδικασία παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ της Θεσσαλονίκης, αλλά το Ταμείο «πάγωσε» τη διαδικασία αφού απάντησε ότι δεν έχουν λάβει ακόμη αποφάσεις.
Η διπλωματία
Για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας φαίνεται πάντως ότι έχει αναπτυχθεί και έντονο διπλωματικό παρασκήνιο. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν» είναι τα μόνα για τα οποία το μνημόνιο 2 δεν αναφέρει ρητά την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους, σε αντίθεση με άλλες κερδοφόρες ΔΕΚΟ, και αφήνει στην ελληνική κυβέρνηση τη δυνατότητα να λάβει τις τελικές αποφάσεις. Το στοίχημα που θέλει να κερδίσει η Ε.Ε. σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές φαίνεται πως είναι η αποφυγή δημιουργίας ιδιωτικών «μονοπωλίων» σε ορισμένες λιμενικές υπηρεσίες στη χώρα μας.
Τα άλλα 10
Τέλος σε ότι αφορά τα υπόλοιπα 10 λιμάνια της χώρας που έχουν τη μορφή Ανωνύμων Εταιρειών, επειδή το Ταμείο έχει διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για εξαγορές, προσανατολίζεται να δημιουργήσει εταιρεία ειδικού σκοπού και να προχωρήσει σε παραχωρήσεις, εκεί που θα υπάρχει ενδιαφέρον για ανάπτυξη συγκεκριμένων λιμενικών υπηρεσιών, όπως είναι για παράδειγμα η κρουαζιέρα.
Για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. για τον οποίο το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει εκφράσει ο κινέζικος κρατικός όμιλος Cosco στον οποίο έχει παραχωρηθεί ήδη και ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ το τελικό τίμημα θα ξεκινά από τα 560 εκατ. ευρώ.
Οι μελέτες για την παραχώρηση
Την άποψη ότι θα πρέπει να πουληθεί μόνο το 23% των μετοχών των δύο λιμανιών και στη συνέχεια να παραχωρηθούν σε ενδιαφερόμενους λιμενικές υπηρεσίες έχουν διατυπώσει μέχρι τώρα, η πλευρά του ελληνικού δημοσίου όπως έχει εκφραστεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που έχει την εποπτεία των λιμανιών, αλλά και οι διοικήσεις των δύο λιμανιών. Την ίδια θέση έχει εκφράσει και η Ν.Δ. που άλλωστε έτρεξε το πρόγραμμα παραχώρησης του Σ.ΕΜΠΟ στη κινέζικη Cosco.
Στο ίδιο πλαίσιο θα κινείται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», και η μελέτη που εκπονούν η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς [BOPr.AT] Σχετικά άρθρα που ανέλαβαν για λογαριασμό του Ταμείου να αναλύσουν όλα τα δεδομένα και να προτείνουν τα καλύτερα δυνατά σενάρια για την εκμετάλλευση της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας. Τα πρώτα αποτελέσματα της μελέτης αναμένεται να δοθούν στο Ταμείο μέσα στο Μάρτιο, αλλά η μελέτη θα ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο από τώρα περίπου.
Και αυτό γιατί όπως καταδεικνύουν τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι μελετητές, τα κέρδη για την ελληνική οικονομία θα είναι μεγαλύτερα σε βάθος χρόνου σε περίπτωση που επιλεχθεί το μοντέλο των παραχωρήσεων από ότι αν γίνει πλήρης ιδιωτικοποίηση των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας. ’λλωστε το μοντέλο των παραχωρήσεων είναι αυτό που έχει κυριαρχήσει σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Προβληματισμός για το μέλλον των εργαζομένων
Το μέλλον των εργαζομένων είναι το άλλο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ελληνική κυβέρνηση και στις δύο περιπτώσεις αξιοποίησης των λιμανιών, είτε με τη πώληση του συνόλου των μετοχών, είτε με το μοντέλο των παραχωρήσεων. Στην περίπτωση που πουληθούν τα δύο λιμάνια, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη άρση της μονιμότητας στις ΔΕΚΟ κανείς δεν γνωρίζει την εργασιακή πολιτική που θα ακολουθήσει ο νέος μεγαλομέτοχος των δύο εταιρειών. Αλλά και στην περίπτωση που προτιμηθεί η λύση των παραχωρήσεων τα δύο λιμάνια, εφόσον παραχωρηθεί το σύνολο των λιμενικών υπηρεσιών που προσφέρουν θα έχουν έναν μεγάλο αριθμό εργαζομένων οι οποίοι δεν θα έχουν στη πραγματικότητα έργο να προσφέρουν.
Μάλιστα για το θέμα αυτό έχουν γίνει αλλεπάλληλες συσκέψεις σε κυβερνητικό επίπεδο αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση. Για τα αναλύσουν τα εργασιακά θέματα είχαν συνάντηση την προηγούμενη εβδομάδα ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Θάνος Πάλλης και ο Μάριος Μελέτιος εκπρόσωπος του εκπροσώπου του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (International Labour Organisation-ILO) για θέματα λιμένων.
Στη συνάντηση συζητήθηκαν οι επίκαιρες εξελίξεις και προκλήσεις που αφορούν σε θέματα εργασίας στους λιμένες, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Κύριο θέμα συζήτησης ήταν η προοπτική κύρωσης από την Ελλάδα των Διεθνών Συμβάσεων Εργασίας (ΔΣΕ) 137 «Για τις κοινωνικές επιπτώσεις από τις νέες μεθόδους χειρισμού στα λιμάνια» (1973) και 152 «Για την ασφάλεια και υγιεινή στις λιμενικές φορτοεκφορτωτικές εργασίες» (1979) από την Ελλάδα.
Ο κ. Μελετίου, εκπροσωπώντας τον ILO τόνισε τη σημασία της επικύρωσης των δύο συμβάσεων από την Ελλάδα ως συμβάσεις που ορίζουν τα ελάχιστα πρότυπα που πρέπει να τηρούνται κατά την εκτέλεση των λιμενικών εργασιών και αποτελούν τη βάση αναφοράς για οποιοδήποτε επικαιροποιημένο έγγραφο συμφωνούν οι κοινωνικοί εταίροι και εκδίδει ο ILO.
Ο ILO, μέσω του κ. Μελετίου, βεβαίωσε την ικανοποίησή του για την διάθεση της Ελληνικής κυβέρνησης να εξετάσει το θέμα και ενημέρωσε για τις πρωτοβουλίες των εμπλεκόμενων τμημάτων του ΙLO με στόχο την συνεχή και αδιάλειπτη συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής.
Ο κ. Πάλλης από τη πλευρά του ενημέρωσε ότι έχει ήδη υπάρξει, από το 2010, σχετική προεργασία των υπηρεσιακών παραγόντων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής και της Διεύθυνσης Συνθηκών & Υγιεινής της Εργασίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: