ΤΙΤΛΟΙ

Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2011

Στο μικροσκόπιο ξένων ομίλων ο ΟΛΠ

Στο «μεγεθυντικό φακό» μεγάλων ομίλων του εξωτερικού έχει μπει τους τελευταίους μήνες ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. εν όψει και της προγραμματιζόμενης από την κυβέρνηση αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος θα αγοράσει το 23,1% των μετοχών της εταιρείας.
Τα θέματα που ερευνούν όμιλοι κυρίως από Κίνα, Γερμανία, Γαλλία, Φιλιππίνες κινούνται σε δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη αφορά στο καθαρά επιχειρησιακό σκέλος και τις επενδύσεις που σχεδιάζει να κάνει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, και η δεύτερη στο διοικητικό και την καθημερινή λειτουργία του ΟΛΠ.


Η κορυφαία δραστηριότητα του ΟΛΠ, ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων, έχει ήδη μπει σε τροχιά ανάπτυξης. Ο προβλήτας Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ (με ετήσια αποθηκευτική ικανότητα 1 εκατ. teu) είναι έτοιμος και έχει ήδη υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών, τη Mediterranean Shipping Company, για διάρκεια πέντε συν πέντε ετών.
Αλλά και ο υπόλοιπος Σ.ΕΜΠΟ. που έχει αναλάβει να διαχειρίζεται η Cosco για τα επόμενα 35 χρόνια έναντι συνολικού ανταλλάγματος 3,4 δισ. ευρώ σε βάθος 35ετίας, προχωρά σύμφωνα με το σχέδιο. Οι επενδύσεις στον προβλήτα ΙΙ έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και μέχρι το ερχόμενο Μάρτιο θα έχει τη δυνατότητα να αποδίδει πλήρως φτάνοντας τα 2,7 εκατ. teu ετησίως. Ταυτόχρονα, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα η κινεζική εταιρεία θα ξεκινήσει να κατασκευάζει και τον προβλήτα ΙΙΙ που όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του θα έχει ετήσια αποθηκευτική ικανότητα άνω του ενός εκατ. teu.
Πού δίνεται έμφαση
Σε ό,τι αφορά τις νέες επενδύσεις που υλοποιεί ο ΟΛΠ, το βλέμμα είναι στραμμένο στην κρουαζιέρα και το Car Terminal.
Το πρόγραμμα στην κρουαζιέρα αφορά την κατασκευή τεσσάρων μέχρι έξι νέων προβλήτων με επέκταση του λιμανιού από την πλευρά που είναι προς το Φάληρο. Στόχος είναι να γίνει ο ΟΛΠ η μεγαλύτερη βάση κρουαζιέρας (home port) στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς μιας τέτοιας εμβέλειας το έργο θα κοστίσει, εάν γίνουν και οι έξι προβλήτες, περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Από τους ενδιαφερόμενους ομίλους ωστόσο διατυπώνονται μια σειρά ερωτημάτων τα οποία χρειάζονται πειστικές απαντήσεις. Υπολογίζεται ότι η αύξηση διακίνησης επιβατών με την κατασκευή έξι νέων θέσεων θα δημιουργήσει επιπλέον συγκοινωνιακή επιβάρυνση στην πόλη του Πειραιά. Το υφιστάμενο οδικό δίκτυο είναι δύσκολο να απορροφήσει περίπου 500 επιπλέον πούλμαν ταυτόχρονα. Ακόμα και η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας ίσως να μην επιλύσει το πρόβλημα, αφού είναι πολύ πιθανό να στέλνει την κίνηση στην πλευρά της Δραπετσώνας, δημιουργώντας σε εκείνη την περιοχή συγκοινωνιακή επιβάρυνση.
Η πιθανολογούμενη εκτόνωση της οδικής δικτύωσης με την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας δεν φαίνεται να επιλύει το πρόβλημα αφού απλά θα διοχετεύσει την κίνηση στο άλλο άκρο του λιμένα με αντίστοιχη συγκοινωνιακή επιβάρυνση. Το γεγονός αυτό θα περιορίζει τον ωφέλιμο χρόνο παραμονής των επιβατών, αποτελώντας σημαντικό αντικίνητρο. Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες που είναι αυξημένη και η κίνηση της ακτοπλοΐας, ενώ αν υπολογίσει κανείς και την ενδεχόμενη λειτουργία του νέου εκθεσιακού κέντρου που θα κατασκευαστεί δίπλα στην κρουαζιέρα, αλλά και τη μετατροπή του παλιού εκθεσιακού κέντρου του ΟΛΠ σε ξενοδοχείο 5*, η επιβάρυνση θα είναι μεγαλύτερη.
Στην κατασκευή
Σύμφωνα με το σχεδιασμό που υπάρχει για την κατασκευή της νέας βάσης κρουαζιέρας του ΟΛΠ ενδέχεται να παρουσιαστούν προβλήματα και στην κίνηση των πλοίων τόσο της κρουαζιέρας όσο και της ακτοπλοΐας. Ο χώρος ελιγμών των κρουαζιερόπλοιων, ειδικά των μεγάλων που έχουν μήκος 300 μέτρων, και άλλων «πέφτει» επάνω στο δίαυλο της ακτοπλοΐας, και σε περίπτωση που η άφιξη των κρουαζιερόπλοιων συμπίπτει με τα πλοία της ακτοπλοΐας θα δημιουργήσει συμφόρηση που αναπόφευκτα θα αυξήσει το χρόνο αναμονής λειτουργώντας περαιτέρω ως σοβαρό αντικίνητρο.
Το κόστος
Σε ό,τι αφορά το κόστος κατασκευής της βάσης είναι ιδιαίτερα υψηλό και δύσκολα θα υπάρξει ανταπόκριση από εταιρείες σε ό,τι αφορά την κατασκευή των υποδομών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», ο ΟΛΠ έχει ήδη ετοιμάσει έναν πλήρη φάκελο για την Ευρωπαϊκή Ενωση με τον οποίο ζητά τη χρηματοδότηση του έργου μέσω ΕΣΠΑ σε ένα ποσοστό που μπορεί να ξεπεράσει το 90%.
Εάν το αποτέλεσμα είναι θετικό, ο ΟΛΠ σχεδιάζει να κινηθεί για την κατασκευή των λιμενικών υποδομών για την παραβολή τεσσάρων κρουαζιερόπλοιων. Τις υποδομές αυτές, στη συνέχεια, αναμένεται να παραχωρήσει στις ενδιαφερόμενες εταιρείες, εξασφαλίζοντας σημαντικά έσοδα. Σημειώνεται ότι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για να λάβουν μέρος σε διεθνή διαγωνισμό παραχώρησης των υποδομών αυτών που θα κατασκευαστούν, αλλά οι περισσότερες από αυτές το συνδέουν απόλυτα με την πλήρη άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα για τα πλοία με τρίτες σημαίες.
Μείωση χρόνου φορτοεκφόρτωσης με το νέο σταθμό
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», από τη λειτουργία του Car Terminal έχει διαπιστωθεί ότι η μετακίνηση των Ro-Ro πλοίων τροφοδοσίας νησιών στην περιοχή Γ1 δημιούργησε πρόβλημα στην προσέγγιση των car-carriers πλοίων με αποτέλεσμα οι εταιρείες να αποφεύγουν τη χρήση του συγκεκριμένου προβλήτα του Car Terminal.
Σε περίπτωση που απελευθερωθεί ο προβλήτας της ΔΕΗ [DEHr.AT] Σχετικά άρθρα και δημιουργηθεί, με ελάχιστο σχετικά κόστος, ένα νέο Car Terminal με επέκταση κατά το διπλάσιο του υφιστάμενου, θα επιτευχθεί σημαντική μείωση του χρόνου φορτοεκφόρτωσης λόγω μικρής απόστασης με το χώρο προσωρινής στάθμευσης, δυναμικότητας περίπου 4.000 θέσεων αυτοκινήτων.
Το νέο αυτό Car Terminal θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο στη διαχείριση Γ1, η οποία θα φιλοξενήσει τη δραστηριότητα των επισκευών που σήμερα εκτελείται στον προβλήτα της ΔΕΗ σε συνδυασμό με το μόλο Δραπετσώνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η διοίκηση του ΟΛΠ διαπραγματεύεται με τα σωματεία της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης για την αποδοχή της πρότασης.
Με τη μεταφορά του Σταθμού Αυτοκινήτων της Γ1 στο νέο χώρο, η συνολική έκταση που έχει δώσει ο ΟΛΠ για την ανάπτυξη της δραστηριότητας των αυτοκινήτων θα ανέρχεται σε 255.000 τ.μ., με δυναμικότητα διαχείρισης 750.000 αυτοκινήτων ετησίως.
Λόγω της θέσης του το νέο Car Terminal θα είναι περιζήτητο για μεταφορτώσεις αυτοκινήτων και θα προκαλέσει το ενδιαφέρον εταιρειών του κλάδου ώστε να δοθεί με παραχώρηση.
Oι ιδιώτες αναζητούν φόρμουλα για κοινό μάνατζμεντ
Σε ό,τι αφορά το διοικητικό μοντέλο, το 23,1% που σκοπεύει να πουλήσει το κράτος σε ιδιώτες προβληματίζει τους υποψήφιους επενδυτές, οι οποίοι είναι ήδη σε επαφή με την κυβέρνηση και αναζητούν μια φόρμουλα τουλάχιστον για κοινό management της εταιρείας. Θεωρούν ότι θα είναι ανούσιο το να επενδύσουν σε ένα στρατηγικής σημασίας λιμάνι στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς να έχουν καμία δυνατότητα παρέμβασης στο κέντρο λήψης αποφάσεων.
Πλειοψηφία
Σημειώνεται ότι υπάρχουν όμιλοι που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να αποκτήσουν ακόμα και πλειοψηφικό μετοχικό πακέτο στον ΟΛΠ, σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση αποφασίσει να κάνει μια τέτοια κίνηση. Αλλωστε, όπως έχει σημειωθεί, και οι χερσαίοι χώροι που χρησιμοποιεί ο ΟΛΠ ανήκουν στο κράτος και του έχουν παραχωρηθεί για τα επόμενα 40 χρόνια.
Ταυτόχρονα τους απασχολεί ιδιαίτερα το στελεχιακό δυναμικό του ΟΛΠ, τόσο σε επίπεδο αριθμού, όσο και σε επίπεδο απόδοσης. Ζητούν να μάθουν με λεπτομέρειες το πώς λειτουργεί σήμερα ο ΟΛΠ και πόσους υπαλλήλους χρειάζεται για να λειτουργήσει με επιτυχία και στο μέλλον.
Ακτοπλοΐα
Ο ΟΛΠ σχεδιάζει κάποιες επενδύσεις στο κεντρικό του λιμάνι που θα διευκολύνουν την κίνηση επιβατών και οχημάτων, αλλά η λύση για την αποσυμφόρηση του ΟΛΠ είναι η ολοκλήρωση του Αττικού Λιμενικού Συστήματος (απορρόφηση από τον ΟΛΠ των λιμανιών της Ραφήνας, Λαυρίου και Ελευσίνας) ώστε να γίνουν οι κατάλληλες επενδύσεις στο λιμάνι του Λαυρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: