ΤΙΤΛΟΙ

Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Ιδιώτες σε όλα τα μεγάλα λιμάνια


Με συμβάσεις παραχώρησης η αξιοποίησή τους - Ανοιχτό το θέμα για ΟΛΠ, ΟΛΘ
Πρόσω ολοταχώς για την ιδιωτικοποίηση των 12 μεγάλων λιμανιών της χώρας βάζει το ΤΑΙΠΕΔ, που οριστικοποιεί τις ημέρες αυτές το τελικό μοντέλο για την αξιοποίησή τους.
Στην περίπτωση των 10 περιφερειακών λιμανιών (Λαύριο, Ραφήνα, Ελευσίνα, Βόλος, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Κέρκυρα και Καβάλα) το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης που «κλείδωσε» χθες, σε συνεδρίαση στο ΤΑΙΠΕΔ με τους συμβούλους του διαγωνισμού, είναι αυτό των συμβάσεων παραχώρησης. Αντίθετα, ανοικτό παραμένει ακόμη το μοντέλο ιδιωτικοποίησης για τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ένα από τα μοντέλα ιδιωτικοποίησης που εξετάζεται για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ είναι η εκχώρηση  των εμπορικών δραστηριοτήτων μέσω συμβάσεων παραχώρησης, χωρίς ωστόσο να έχει αποκλειστεί εντελώς το ενδεχόμενο πώλησης πακέτου μετοχών ή μια συνδυαστική λύση. Στην περίπτωση που το ΤΑΙΠΕΔ καταλήξει στο μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης αυτές θα αφορούν τις προβλήτες κρουαζιέρας, τους εμπορευματικούς σταθμούς, τους σταθμούς μεταφόρτωσης οχημάτων, την αξιοποίηση τουριστικών υποδομών κ.λπ.
Πάντως, με βάση τις τρέχουσες τιμές των μετοχών στο Χρηματιστήριο, η πώληση μετοχών θα οδηγούσε σε πολύ χαμηλά έσοδα για το Δημόσιο. Με βάση και το χθεσινό κλείσιμο του Χρηματιστηρίου, το 74,14% του ΟΛΠ αποτιμάται σε περίπου 341 εκατ. ευρώ και το αντίστοιχο ποσοστό του ΟΛΘ σε μόλις 156 εκατ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, το Ταμείο θα πρέπει να έχει καταλήξει στην τελική του πρόταση το αργότερο έως το τέλος Φεβρουαρίου (αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση). Το θέμα των λιμανιών θα απασχολήσει τους κυβερνητικούς εταίρους τις προσεχείς ημέρες, καθώς η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να τους παρουσιάσει το τελικό σχέδιο αξιοποίησης ώστε εντός του α' τριμήνου να έχουν προκηρυχθεί οι διαγωνισμοί.
Υπενθυμίζουμε ότι το Ταμείο ελέγχει ήδη το 74,14% του ΟΛΠ και το 74,27% του ΟΛΘ, ενώ του έχουν μεταβιβαστεί δέκα ακόμη οργανισμοί λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή ΑΕ (Λαύριο, Ραφήνα, Ελευσίνα, Βόλος, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Κέρκυρα και Καβάλα).

Στην Αττική. Ενα άλλο θέμα που εξετάζεται είναι το τι θα γίνει με τα υπόλοιπα λιμάνια της Αττικής, και συγκεκριμένα τη Ραφήνα, το Λαύριο και την Ελευσίνα. Το ερώτημα είναι αν θα ενταχθούν στο σχήμα του ΟΛΠ ή θα παραχωρηθούν παράλληλα με τον ΟΛΠ σε ένα ξεχωριστό πακέτο. Οσο για τα άλλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας, το ζητούμενο είναι να βρεθεί φόρμουλα ώστε να παραχωρηθούν σε «πακέτα» προκειμένου να αποτελέσουν ελκυστικό στόχο. Σύμφωνα με μια πρόταση που είχε κάποια στιγμή πέσει στο τραπέζι, θα έπρεπε στα «πακέτα» να μπουν και μαρίνες ώστε να είναι πιο ολοκληρωμένη η πρόταση προς τους επενδυτές.
Επισημαίνεται ότι προκειμένου να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια απαιτούνται πρώτα νομοθετικές και διοικητικές ρυθμίσεις, με κυριότερη τη θεσμοθέτηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων. Τέλος, να σημειωθεί ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει προσλάβει ξεχωριστούς συμβούλους για την αξιοποίηση των μικρότερων λιμανιών (εκτός των 10 μεγάλων). Πρόκειται για τις Επενδυτική Τράπεζα Ελλάδος, Maritime & Transport Business Solutions, Δικηγορική Εταιρεία KLC και το τεχνικό γραφείο Ρόγκαν και Συνεργάτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: