τουΗλία Μπέλλου
Στην άμεση δημιουργία ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής λιμένων προχωρά η κυβέρνηση προκειμένου να διαχωρίσει την κυριότητα των λιμενικών υποδομών με τις εκμεταλλεύσεις τους και να καταστεί το ταχύτερο δυνατή η προκήρυξη των παραχωρήσεων για 2+33 λιμάνια.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αξιοποίησης των εκτενών αλλά συχνά υποεπενδεδυμένων υποδομών που συνδυάζει εμπορικές και τουριστικές δραστηριότητες. Εφόσον δρομολογηθεί εντός των αμέσως επομένων ημερών η υλοποίηση της νέας λιμενικής πολιτικής, στο πρώτο τρίμηνο του έτους θα ξεκινήσουν και οι προκηρύξεις διαγωνισμών.
Θα αφορούν αρχικά ΟΛΘ και ΟΛΠ και ακολούθως Βόλος, Ραφήνα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο, Κέρκυρα και Καβάλα. Παράλληλα στην διαδικασία αυτή που θα περιλάβει και το νέο σχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό θα μπουν 23 ακόμα λιμένες και μαρίνες πολλές εκ των οποίων θα χρειαστεί να κατασκευαστούν ή επεκταθούν και για τις οποίες εξετάζεται και η εξασφάλιση χρηματοδοτικής συμμετοχής από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον έιναι σημαντικό όπως προκύπτει τόσο από ξένες επιχειρήσεις όσο και από ελληνικές. Έτσι με βάση δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του οργανισμού Invest in Greece Στέφανου Ησαΐα ο οργανισμός του τα τελευταία δύο χρόνια έχει δεχθεί περισσότερες από 20 αιτήσεις διεθνών επενδυτών για ενημέρωση για τα λιμάνια, είτε αυτά είναι τουριστικά είτε εμπορικά.
Οι εθνικότητες των επενδυτών ξεκινούν από την Γερμανία, την Ιταλία, την Τουρκία, την Ρωσία και τη Βρετανία και φτάνουν έως την Αυστραλία, την Αυστρία, την Ελβετία, το Ισραήλ, τη Μάλτα, την Ουγγαρία, την Σουηδία, την Τσεχία και την Κίνα.
Το μεσοπρόθεσμο πάντως έχει εγγεγραμμένα τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις των μεγάλων λιμένων στο 2014, αλλά όπως εξηγούν κύκλοι της Ακτής Βασιλειάδη αυτό αφορά την τελική εκταμίευση των κεφαλαίων που θα επενδυθούν. Ζήτημα δημιουργείται πάντως με τον τρόπο πληρωμής καθώς οι συμβάσεις, ούσες παραχωρήσεις, δεν δύναται να εξοφληθούν εις το ολόκληρο προκαταβολικά.
Ακόμα και προκαταβολή μεγάλης περιόδου όμως χρειάζεται να μελετηθεί προσεκτικά. Στις περιπτώσεις των εισηγμένων το πιθανότερο μοντέλο για να εισρεύσουν τα ποσά που θα εισπραχθούν προκαταβολικά στα ταμεία το κράτους, είναι αυτό της επιστροφής κεφαλαίου.
Για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, θεωρείται πάντως δεδομένο το ενδιαφέρον συμμετοχής της Cosco στον διαγωνισμό και για τον πρώτο προβλήτα του ΟΛΠ ( ελέγχει ήδη των ΙΙ και ΙΙΙ).
Στην άμεση δημιουργία ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής λιμένων προχωρά η κυβέρνηση προκειμένου να διαχωρίσει την κυριότητα των λιμενικών υποδομών με τις εκμεταλλεύσεις τους και να καταστεί το ταχύτερο δυνατή η προκήρυξη των παραχωρήσεων για 2+33 λιμάνια.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αξιοποίησης των εκτενών αλλά συχνά υποεπενδεδυμένων υποδομών που συνδυάζει εμπορικές και τουριστικές δραστηριότητες. Εφόσον δρομολογηθεί εντός των αμέσως επομένων ημερών η υλοποίηση της νέας λιμενικής πολιτικής, στο πρώτο τρίμηνο του έτους θα ξεκινήσουν και οι προκηρύξεις διαγωνισμών.
Θα αφορούν αρχικά ΟΛΘ και ΟΛΠ και ακολούθως Βόλος, Ραφήνα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο, Κέρκυρα και Καβάλα. Παράλληλα στην διαδικασία αυτή που θα περιλάβει και το νέο σχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό θα μπουν 23 ακόμα λιμένες και μαρίνες πολλές εκ των οποίων θα χρειαστεί να κατασκευαστούν ή επεκταθούν και για τις οποίες εξετάζεται και η εξασφάλιση χρηματοδοτικής συμμετοχής από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον έιναι σημαντικό όπως προκύπτει τόσο από ξένες επιχειρήσεις όσο και από ελληνικές. Έτσι με βάση δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του οργανισμού Invest in Greece Στέφανου Ησαΐα ο οργανισμός του τα τελευταία δύο χρόνια έχει δεχθεί περισσότερες από 20 αιτήσεις διεθνών επενδυτών για ενημέρωση για τα λιμάνια, είτε αυτά είναι τουριστικά είτε εμπορικά.
Οι εθνικότητες των επενδυτών ξεκινούν από την Γερμανία, την Ιταλία, την Τουρκία, την Ρωσία και τη Βρετανία και φτάνουν έως την Αυστραλία, την Αυστρία, την Ελβετία, το Ισραήλ, τη Μάλτα, την Ουγγαρία, την Σουηδία, την Τσεχία και την Κίνα.
Το μεσοπρόθεσμο πάντως έχει εγγεγραμμένα τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις των μεγάλων λιμένων στο 2014, αλλά όπως εξηγούν κύκλοι της Ακτής Βασιλειάδη αυτό αφορά την τελική εκταμίευση των κεφαλαίων που θα επενδυθούν. Ζήτημα δημιουργείται πάντως με τον τρόπο πληρωμής καθώς οι συμβάσεις, ούσες παραχωρήσεις, δεν δύναται να εξοφληθούν εις το ολόκληρο προκαταβολικά.
Ακόμα και προκαταβολή μεγάλης περιόδου όμως χρειάζεται να μελετηθεί προσεκτικά. Στις περιπτώσεις των εισηγμένων το πιθανότερο μοντέλο για να εισρεύσουν τα ποσά που θα εισπραχθούν προκαταβολικά στα ταμεία το κράτους, είναι αυτό της επιστροφής κεφαλαίου.
Για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, θεωρείται πάντως δεδομένο το ενδιαφέρον συμμετοχής της Cosco στον διαγωνισμό και για τον πρώτο προβλήτα του ΟΛΠ ( ελέγχει ήδη των ΙΙ και ΙΙΙ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου