ΤΙΤΛΟΙ

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

Οι Κινέζοι της Cosco θα έχουν τον αποκλειστικό έλεγχο του λιμανιού; - Λέβινσον στο "Έψιλον"

Ο οικονομολόγος Μαρκ Λέβινσον, μιλάει στο «Έψιλον» για την Cosco και το λιμάνι του Πειραιά. Δηλώνει πως τα κοντέινερ «μείωσαν σε πολύ μεγάλο βαθμό το κόστος μεταφοράς των προϊόντων και έκαναν τις εμπορικές μεταφορές πολύ πιο αξιόπιστες. Αυτό έκανε το παγκόσμιο εμπόριο πολύ φθηνό, αλλά και πολύ πιο πρακτικό, συμβάλλοντας αφάνταστα στην παγκοσμιοποίηση της οικονομίας. Τα κοντέινερ προκάλεσαν, παράλληλα, τεράστια αύξηση του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου και τη δημιουργία πολύπλοκων αλυσίδων από βιομηχανικές μονάδες τροφοδοσίας προϊόντων». Τονίζει επιπλέον πως «μία από τις μεγάλες αλλαγές που έφεραν τα κοντέινερ είναι ότι οι ιδιοκτήτες των πλοίων και των λιμανιών ενδιαφέρονται πλέον πολύ για την ικανότητα και αποδοτικότητα του κάθε εργαζομένου σε έναν σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, γιατί κάθε φορά χειρίζεται ένα πανάκριβο φορτίο. Συνεπώς, μια εταιρεία σαν την Cosco δεν θέλει τον ξάδερφο σου στη δουλειά, θέλει προσωπικό εκπαιδευμένο, εξειδικευμένο, που να ακολουθεί όλες τις τυπικές διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης των κοντέινερ». Θεωρεί τη διαχείριση των λιμανιών από ιδιωτικές εταιρίες, έχει κάποια θετικά στοιχεία, διότι «εταιρείες όπως η Cosco διαχειρίζονται λιμάνια παγκοσμίως και άρα γνωρίζουν καλύτερα πώς να τα κάνουν πιο αποδοτικά (έχουν την πρόσβαση στις τεχνολογικές εξελίξεις, τη δυνατότητα να επενδύουν σε νέες τεχνολογίες, σε προηγμένο εξοπλισμό), κάτι που δεν είναι σε θέση να κάνει ένας τοπικός κυβερνητικός φορέας που διαχειρίζεται έναν σταθμό σε κάποιο λιμάνι, διότι -απλούστατα- πρόκειται για μια πολύ μικρή επιχείρηση.  Δεύτερον, το γεγονός ότι πολλά λιμάνια είναι υπό τη διαχείριση ισχυρών και έμπειρων ιδιωτικών εταιρειών είναι καλό, γιατί οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι πλέον λίγες και πολύ ισχυρές και αρέσκονται να παίζουν παιχνίδια με τις τοπικές κυβερνήσεις που ελέγχουν ένα λιμάνι.» Ταυτόχρονα όμως αναρωτιέται «τι θα επακολουθήσει; Και θα ρωτούσα, επίσης: Οι Κινέζοι θα έχουν τον αποκλειστικό έλεγχο του λιμανιού; Θα διαχειρίζονται έναν σταθμό/ προβλήτα με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην επιτρέπουν σε άλλες εταιρείες να μεταφέρουν προϊόντα στον Πειραιά - αν δεν έχουν την έγκριση της μητρικής Cosco; Θα υπάρχει ανταγωνιστικότητα στα ελληνικά λιμάνια; Αυτά είναι τα καίρια ερωτήματα κάθε κυβέρνησης αναφορικά με τον οποιονδήποτε διαχειριστή/ιδιοκτήτη ενός λιμανιού.»

Δεν υπάρχουν σχόλια: