Ο Οργανισμός έχει μελετήσει το διαχωρισμό των λιμενικών δραστηριοτήτων σε δημόσιου χαρακτήρα και σε τομείς εκμετάλλευσης, δηλαδή σε τομείς στους οποίους θα αναπτύσσονται επιχειρηματικές δραστηριότητες από ιδιώτες To «σπάσιμο» των δραστηριοτήτων των οργανισμών λιμένων στα δύο έχει μελετήσει και επεξεργαστεί ο ΟΛΠ, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του για το 2012 και ενώ μέσα στο Μάιο αναμένονται οι εισηγήσεις του συμβούλου που έχει προσλάβει η κυβέρνηση για την αποκρατικοποίηση όλων των λιμανιών.
Ιδιώτες
Συγκεκριμένα ο οργανισμός έχει μελετήσει το διαχωρισμό των λιμενικών δραστηριοτήτων σε δημόσιου χαρακτήρα και σε τομείς εκμετάλλευσης, δηλαδή σε τομείς στους οποίους θα αναπτύσσονται επιχειρηματικές δραστηριότητες από ιδιώτες. Μία χαρακτηριστική δραστηριότητα δημόσιου χαρακτήρα είναι η παροχή λιμενικών υπηρεσιών στην ακτοπλοΐα, ένα κομμάτι το οποίο συνήθως «επιδοτείται» από τις υπόλοιπες δραστηριότητες των μεγάλων λιμανιών, καθώς αφορά το κοινωνικό σύνολο.
Από την άλλη πλευρά, δραστηριότητες που αποτελούν στόχο για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, τουλάχιστον στο λιμάνι του Πειραιά, είναι η κρουαζιέρα και οι νέοι τερματικοί σταθμοί αυτοκινήτων. Ο ΟΛΠ προτείνει σε κάθε λιμάνι ή σε κάθε λιμενικό σύστημα οι υπηρεσίες δημόσιου χαρακτήρα να φύγουν από το πλαίσιο των Οργανισμών και να περάσουν στη δικαιοδοσία των Αρχών Λιμένων που θα συγκροτηθούν.
Η Αρχή Λιμένος θα συγκεντρώνει όλες εκείνες τις λιμενικές δραστηριότητες που δεν θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες, ενώ οι εταιρείες των λιμένων ή των λιμενικών συστημάτων που συγκροτηθούν, θα συγκεντρώνουν τις υπό παραχώρηση δραστηριότητες, οι οποίες κατά την άποψη του ΟΛΠ πρέπει κυρίως να αφορούν την ανάπτυξη των νέων λιμενικών υποδομών.
Παράλληλα προτείνει τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων Ελλάδος, η οποία είχε συζητηθεί και προ διετίας με αφορμή την παραχώρηση στην Cosco της προβλήτας ΙΙ στο ΣΕΜΠΟ του Πειραιά.
Τρεις άξονες Ο ΟΛΠ υποστηρίζει ότι η νέα Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων θα πρέπει να έχει τρεις βασικούς άξονες όσον αφορά τις δικαιοδοσίες της:
Ιδιώτες
Συγκεκριμένα ο οργανισμός έχει μελετήσει το διαχωρισμό των λιμενικών δραστηριοτήτων σε δημόσιου χαρακτήρα και σε τομείς εκμετάλλευσης, δηλαδή σε τομείς στους οποίους θα αναπτύσσονται επιχειρηματικές δραστηριότητες από ιδιώτες. Μία χαρακτηριστική δραστηριότητα δημόσιου χαρακτήρα είναι η παροχή λιμενικών υπηρεσιών στην ακτοπλοΐα, ένα κομμάτι το οποίο συνήθως «επιδοτείται» από τις υπόλοιπες δραστηριότητες των μεγάλων λιμανιών, καθώς αφορά το κοινωνικό σύνολο.
Από την άλλη πλευρά, δραστηριότητες που αποτελούν στόχο για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, τουλάχιστον στο λιμάνι του Πειραιά, είναι η κρουαζιέρα και οι νέοι τερματικοί σταθμοί αυτοκινήτων. Ο ΟΛΠ προτείνει σε κάθε λιμάνι ή σε κάθε λιμενικό σύστημα οι υπηρεσίες δημόσιου χαρακτήρα να φύγουν από το πλαίσιο των Οργανισμών και να περάσουν στη δικαιοδοσία των Αρχών Λιμένων που θα συγκροτηθούν.
Η Αρχή Λιμένος θα συγκεντρώνει όλες εκείνες τις λιμενικές δραστηριότητες που δεν θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες, ενώ οι εταιρείες των λιμένων ή των λιμενικών συστημάτων που συγκροτηθούν, θα συγκεντρώνουν τις υπό παραχώρηση δραστηριότητες, οι οποίες κατά την άποψη του ΟΛΠ πρέπει κυρίως να αφορούν την ανάπτυξη των νέων λιμενικών υποδομών.
Παράλληλα προτείνει τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων Ελλάδος, η οποία είχε συζητηθεί και προ διετίας με αφορμή την παραχώρηση στην Cosco της προβλήτας ΙΙ στο ΣΕΜΠΟ του Πειραιά.
Τρεις άξονες Ο ΟΛΠ υποστηρίζει ότι η νέα Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων θα πρέπει να έχει τρεις βασικούς άξονες όσον αφορά τις δικαιοδοσίες της:
- Την επίλυση θεμάτων μεταξύ λιμένων.
- Την επίλυση ζητημάτων μεταξύ των χρηστών και των λιμένων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου