Τις αμέσως επόμενες ημέρες και όχι πολύ αργότερα από το Δεκαπενταύγουστο αναμένεται να αναλάβει τον έλεγχο της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ η κινεζική Cosco, η οποία θα πληρώσει 368,5 εκατ. για να αποκτήσει το 67% του ΟΛΠ. Ξεκινάει έτσι μια νέα εποχή για τη διαχειρίστρια εταιρεία του λιμανιού του Πειραιά, κατά την οποία το Πεκίνο θα επιχειρήσει να καταστήσει τον ΟΛΠ το μεγαλύτερο λιμάνι του Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Παράλληλα, θα επιχειρήσει να επιταχύνει την ολοκλήρωση του νέου «δρόμου του μεταξιού» για την ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Ο κινεζικός όμιλος αναμένεται να κάνει ως εξής τις πληρωμές που του αναλογούν:
1. Θα πληρώσει εντός Αυγούστου στο ΤΑΙΠΕΔ το τίμημα για το 51% του μετοχικού κεφαλαίου, που ανέρχεται σε 280,5 εκατ.
2. Τα επιπλέον 88 εκατ. θα κατατεθούν σε ειδικό λογαριασμό υπέρ του Δημοσίου για το υπόλοιπο 16% που θα αποκτήσει μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων, τις οποίες έχει συμβατικά δεσμευθεί να υλοποιήσει.
Υπενθυμίζεται ότι η Cosco ανακοίνωσε στις αρχές Ιουλίου, κατά την επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο, πως θα επενδύσει 650 εκατ. και όχι μόνο τα 350 εκατ. για τα οποία έχει συμβατικά δεσμευθεί. Γεγονός το οποίο προσδίδει, επιπλέον, υπεραξία στο όλο φιλόδοξο project.
Νέο Διοικητικό Συμβούλιο
Εν τω μεταξύ, αμέσως μετά τη συναλλαγή αναμένεται να προχωρήσει και ο διορισμός νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού. Προφανώς θα απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του νέου μεγαλομετόχου, δηλαδή της Cosco, σε συνεννόηση όμως και με το ΤΑΙΠΕΔ. Το ΤΑΙΠΕΔ, ως γνωστόν, παραμένει μέτοχος με 23% έως ότου μεταβιβαστεί και το υπόλοιπο 16%, σύμφωνα με όσα έχουν συνομολογηθεί στη συμφωνία μετόχων μεταξύ των δύο πλευρών. Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει 7% (από 74% σήμερα), όταν ολοκληρωθεί το project.
Τα σημερινά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου θα παραιτηθούν, σε μια διαδικασία που έχει ήδη δρομολογηθεί, και ο νέος μέτοχος θα ορίσει νέα. Με το που θα συγκροτηθεί το νέο Δ.Σ., θα αναδείξει και το νέο management, όπως άλλωστε συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις.
Σε αυτό το νέο management, όπως πληροφορείται η «Κ», αναμένεται να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο ο Captain Fu Cheng Qiu, διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής της κινεζικής εταιρείας στην Ελλάδα, Piraeus Container Terminal.
Στο Δ.Σ. θα συμμετέχει και εκπρόσωπος του Δημοσίου, που θα έχει πλέον έναν περισσότερο εποπτικό ρόλο. Στο σημείο αυτό πρέπει να διευκρινισθεί ότι, με βάση τον νομικό σχεδιασμό της όλης διαδικασίας, δεν απαιτείται νέα γενική συνέλευση μετόχων για να γίνουν οι παραπάνω αλλαγές, όπως σημειώνουν στην «Κ» πηγές με αρίστη γνώση των σχετικών σχεδιασμών. Κατά συνέπεια, θα αποφευχθούν τυχόν νέες «παρενέργειες» και καθυστερήσεις, όπως αυτές που έλαβαν χώρα πρόσφατα, και οι διαδικασίες θα προχωρήσουν άμεσα.
Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική Βουλή υπερψήφισε στις 30 Ιουνίου, με ευρεία πλειοψηφία 223 βουλευτών, τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου, με την οποία η Cosco θα λειτουργεί το λιμάνι του Πειραιά. Η ιδιωτικοποίηση έχει, επίσης, λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις:
1. Του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
2. Της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
3. Της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων.
4. Των αρμόδιων ευρωπαϊκών θεσμών.
5. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει απορρίψει όλες τις προσφυγές που έγιναν εναντίον της ιδιωτικοποίησης.
Δύο χρόνια μετά
Εντός των αμέσως επόμενων εβδομάδων αναμένεται έτσι να ολοκληρωθεί μια διαδικασία που έχει επισήμως κρατήσει περισσότερο από δύο χρόνια. Ωστόσο ο «μαραθώνιος» μετρά πέντε χρόνια, εάν συνυπολογιστούν οι καθυστερήσεις μέχρι να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Αν και ο ΟΛΠ τελεί υπό αποκρατικοποίηση από το 2011, οι ενδιαφερόμενοι χρειάστηκε να περιμένουν δύο ολόκληρα χρόνια για να κλείσει το ζήτημα του περιβόητου φιλικού διακανονισμού. Επρόκειτο για νέα συμφωνία, προκειμένου να επενδύσει άλλα 230 εκατ. η Cosco στο δυτικό τμήμα του λιμένα (έργο το οποίο ολοκληρώνεται αυτήν την περίοδο).
Εμπόδια από εσωτερικό και εξωτερικό
Τι ήταν αυτό που προκάλεσε την τόσο μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του συγκεκριμένου project. Πολλά και διάφορα εμπόδια, είναι η απάντηση, τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Κι αυτό γιατί όσοι γνωρίζουν σχετικά, έχουν υπ’ όψιν τις καταγγελίες από ελληνικά συμφέροντα και όχι μόνον που κινητοποίησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία χρειάστηκε χρόνια για να εγκρίνει την επένδυση. Την ίδια ώρα οι προηγούμενες διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ είχαν εμπλακεί σε μία διελκυστίνδα με το τότε management (Γ. Ανωμερίτης) της εισηγμένης, που ήταν ξεκάθαρα κατά της ιδιωτικοποίησης. Με αποτέλεσμα να πηγαίνει ολοένα και πιο πίσω. Τελικά, στις 5 Μαρτίου 2014 το Ταμείο δημοσίευσε την πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ. Εμφανίστηκαν πολλοί επενδυτές και προκρίθηκαν στη δεύτερη φάση του ΟΛΠ στα μέσα του καλοκαιριού, αλλά η πολιτική αστάθεια που ενέσκηψε οδήγησε σε επ’ αόριστον αναβολή την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Παραμονές Χριστουγέννων του 2015 υποβλήθηκε μία πρόταση, από την Cosco, και ζητήθηκε νέα βελτιωμένη προσφορά από το ΤΑΙΠΕΔ. Ο κινεζικός όμιλος ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής στις 17 Φεβρουαρίου 2016, με τίμημα 368,5 εκατ. για το 67%.
Ο κινεζικός όμιλος αναμένεται να κάνει ως εξής τις πληρωμές που του αναλογούν:
1. Θα πληρώσει εντός Αυγούστου στο ΤΑΙΠΕΔ το τίμημα για το 51% του μετοχικού κεφαλαίου, που ανέρχεται σε 280,5 εκατ.
2. Τα επιπλέον 88 εκατ. θα κατατεθούν σε ειδικό λογαριασμό υπέρ του Δημοσίου για το υπόλοιπο 16% που θα αποκτήσει μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων, τις οποίες έχει συμβατικά δεσμευθεί να υλοποιήσει.
Υπενθυμίζεται ότι η Cosco ανακοίνωσε στις αρχές Ιουλίου, κατά την επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο, πως θα επενδύσει 650 εκατ. και όχι μόνο τα 350 εκατ. για τα οποία έχει συμβατικά δεσμευθεί. Γεγονός το οποίο προσδίδει, επιπλέον, υπεραξία στο όλο φιλόδοξο project.
Νέο Διοικητικό Συμβούλιο
Εν τω μεταξύ, αμέσως μετά τη συναλλαγή αναμένεται να προχωρήσει και ο διορισμός νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού. Προφανώς θα απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του νέου μεγαλομετόχου, δηλαδή της Cosco, σε συνεννόηση όμως και με το ΤΑΙΠΕΔ. Το ΤΑΙΠΕΔ, ως γνωστόν, παραμένει μέτοχος με 23% έως ότου μεταβιβαστεί και το υπόλοιπο 16%, σύμφωνα με όσα έχουν συνομολογηθεί στη συμφωνία μετόχων μεταξύ των δύο πλευρών. Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει 7% (από 74% σήμερα), όταν ολοκληρωθεί το project.
Τα σημερινά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου θα παραιτηθούν, σε μια διαδικασία που έχει ήδη δρομολογηθεί, και ο νέος μέτοχος θα ορίσει νέα. Με το που θα συγκροτηθεί το νέο Δ.Σ., θα αναδείξει και το νέο management, όπως άλλωστε συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις.
Σε αυτό το νέο management, όπως πληροφορείται η «Κ», αναμένεται να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο ο Captain Fu Cheng Qiu, διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής της κινεζικής εταιρείας στην Ελλάδα, Piraeus Container Terminal.
Στο Δ.Σ. θα συμμετέχει και εκπρόσωπος του Δημοσίου, που θα έχει πλέον έναν περισσότερο εποπτικό ρόλο. Στο σημείο αυτό πρέπει να διευκρινισθεί ότι, με βάση τον νομικό σχεδιασμό της όλης διαδικασίας, δεν απαιτείται νέα γενική συνέλευση μετόχων για να γίνουν οι παραπάνω αλλαγές, όπως σημειώνουν στην «Κ» πηγές με αρίστη γνώση των σχετικών σχεδιασμών. Κατά συνέπεια, θα αποφευχθούν τυχόν νέες «παρενέργειες» και καθυστερήσεις, όπως αυτές που έλαβαν χώρα πρόσφατα, και οι διαδικασίες θα προχωρήσουν άμεσα.
Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική Βουλή υπερψήφισε στις 30 Ιουνίου, με ευρεία πλειοψηφία 223 βουλευτών, τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου, με την οποία η Cosco θα λειτουργεί το λιμάνι του Πειραιά. Η ιδιωτικοποίηση έχει, επίσης, λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις:
1. Του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
2. Της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
3. Της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων.
4. Των αρμόδιων ευρωπαϊκών θεσμών.
5. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει απορρίψει όλες τις προσφυγές που έγιναν εναντίον της ιδιωτικοποίησης.
Δύο χρόνια μετά
Εντός των αμέσως επόμενων εβδομάδων αναμένεται έτσι να ολοκληρωθεί μια διαδικασία που έχει επισήμως κρατήσει περισσότερο από δύο χρόνια. Ωστόσο ο «μαραθώνιος» μετρά πέντε χρόνια, εάν συνυπολογιστούν οι καθυστερήσεις μέχρι να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Αν και ο ΟΛΠ τελεί υπό αποκρατικοποίηση από το 2011, οι ενδιαφερόμενοι χρειάστηκε να περιμένουν δύο ολόκληρα χρόνια για να κλείσει το ζήτημα του περιβόητου φιλικού διακανονισμού. Επρόκειτο για νέα συμφωνία, προκειμένου να επενδύσει άλλα 230 εκατ. η Cosco στο δυτικό τμήμα του λιμένα (έργο το οποίο ολοκληρώνεται αυτήν την περίοδο).
Εμπόδια από εσωτερικό και εξωτερικό
Τι ήταν αυτό που προκάλεσε την τόσο μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του συγκεκριμένου project. Πολλά και διάφορα εμπόδια, είναι η απάντηση, τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Κι αυτό γιατί όσοι γνωρίζουν σχετικά, έχουν υπ’ όψιν τις καταγγελίες από ελληνικά συμφέροντα και όχι μόνον που κινητοποίησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία χρειάστηκε χρόνια για να εγκρίνει την επένδυση. Την ίδια ώρα οι προηγούμενες διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ είχαν εμπλακεί σε μία διελκυστίνδα με το τότε management (Γ. Ανωμερίτης) της εισηγμένης, που ήταν ξεκάθαρα κατά της ιδιωτικοποίησης. Με αποτέλεσμα να πηγαίνει ολοένα και πιο πίσω. Τελικά, στις 5 Μαρτίου 2014 το Ταμείο δημοσίευσε την πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ. Εμφανίστηκαν πολλοί επενδυτές και προκρίθηκαν στη δεύτερη φάση του ΟΛΠ στα μέσα του καλοκαιριού, αλλά η πολιτική αστάθεια που ενέσκηψε οδήγησε σε επ’ αόριστον αναβολή την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Παραμονές Χριστουγέννων του 2015 υποβλήθηκε μία πρόταση, από την Cosco, και ζητήθηκε νέα βελτιωμένη προσφορά από το ΤΑΙΠΕΔ. Ο κινεζικός όμιλος ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής στις 17 Φεβρουαρίου 2016, με τίμημα 368,5 εκατ. για το 67%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου