Εκτός από την επενδυτική πρόταση ύψους 1 δισ. ευρώ για τον ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ έχει δεχθεί πρόταση αξιοποίησης και για τον ΟΛΘ.
Την εκκίνηση ενός οικονομικού, πολιτικού και επιχειρηματικού «αγώνα» σήμανε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου για την αναδιάρθρωση του υπουργείου, που περιλαμβάνει και την ενοποίηση των λιμανιών, σε τέσσερις άξονες, σε πρώτη φάση.
Αρχικά, οι προβλέψεις για ενοποιήσεις λιμανιών, με πρώτο το Αττικό Λιμενικό Σύστημα (ΟΛΠ, Ραφήνα, Λαύριο και Ελευσίνα), αλλά και οι προβλέψεις για στενότερη έλεγχο από το ΥΝΑ των τεχνικών διευθύνσεων των λιμανιών, έχουν κινητοποιήσει όλους τους εμπλεκομένους, οι οποίοι «τρέχουν να προλάβουν», ώστε να ενισχύσουν τα συμφέροντά τους.
Πρώτο από όλα, σύμφωνα με πληροφορίες το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), που ως κύριος μέτοχος των λιμανιών (του έχουν παραχωρηθεί από το υπουργείο Οικονομικών για να τα εκμεταλλευτεί, ώστε να μειωθεί ο δανεισμός της χώρας) δεν έχει αποφασίσει ακόμα αν θα προχωρήσει και πού, σε πώληση μετοχών ή παραχώρηση δραστηριοτήτων.
Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», έχει δεχθεί πρόταση που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεων). Επενδυτική πρόταση υπάρχει, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, και για τον ΟΛΘ. Το ποσά αυτά καλοβλέπει το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο θέλει να εισπράξει περίπου 2,6 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις το 2013.
Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες πλευρές που υποστηρίζουν για τον ΟΛΠ ότι, εφόσον υπάρξει πρόταση, θα πρέπει να είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από την καθαρά παρούσα αξία της σύμβασης παραχώρησης που έχει σήμερα με την Cosco για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, και η οποία ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Ομως σε περίπτωση που, για παράδειγμα, ο ΟΛΠ ενοποιηθεί με τα υπόλοιπα λιμάνια της Αττικής, είναι δύσκολο να προχωρήσει το σχέδιο ιδιωτικοποίησής του, αφού θεωρείται αδύνατο να συμφωνηθεί τουλάχιστον και από τα τρία κόμματα της κυβέρνησης η πώληση όλων των λιμανιών της Αττικής σε ιδιώτες, κάτι που αντίστοιχα συμβαίνει και στο βόρειο τόξο που περιλαμβάνει τον ΟΛΘ, την Καβάλα την Αλεξανδρούπολη -για την οποία έχουν εκφράσει ενδιαφέρον ρωσικά συμφέροντα- και το Βόλο.
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι της αγοράς, «η νομοθέτηση τώρα, δηλαδή προ της τελικής απόφασης ΤΑΙΠΕΔ -αναμένεται στο α’ τρίμηνο 2013- για τον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών και η πρόταση δημιουργίας τεσσάρων δικτύων λιμένων στην ουσία αποτρέπει - απαγορεύει πολιτικά την μετοχοποίηση ως μεθόδου αποκρατικοποίησης και δρομολογεί τις επιμέρους παραχωρήσεις». Τονίζουν δε:
«Η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει αρνητικά τις αποκρατικοποιήσεις του συνόλου των λιμένων της χώρας, περιορίζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αναμενόμενα έσοδα. Ανάγνωση διαφορετική αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατή, αφού η υπάρχουσα πολιτική κατάσταση δεν μπορεί να επιβάλει ενδεχόμενη παραχώρηση, για παράδειγμα, όλων των λιμανιών της Αττικής σε έναν παραχωρησιούχο».
Ταυτόχρονα, τονίζουν ότι θα πρέπει να ξεκαθαρισθεί η νομική πλευρά των μνημονιακών μας υποχρεώσεων και των προβλέψεών τους, αφού μέχρι τώρα οι γνώμες διίστανται. Υπάρχουν νομικές απόψεις που αναφέρουν ότι είναι στο χέρι της χώρας μας να επιλέξει τον τρόπο με τον οποίο θα εκμεταλλευτεί τα λιμάνια, ενώ άλλοι νομικοί κύκλοι εκφράζουν την άποψη ότι δέσμευση της χώρας μας είναι η πώληση μετοχών.
Επιμέρους παρατηρήσεις
Επιπλοκές στα σχέδια ιδιωτικοποίησης των λιμανιών ενδέχεται να προκαλέσουν και μια σειρά ρυθμίσεις που προβλέπει το σχέδιο νόμου.
Ειδικότερα, στο άρθρο 3, προβλέπεται ο μετασχηματισμός της Γενικής Γραμματείας Λιμένων σε Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακών Επενδύσεων και Υποδομών, χωρίς όμως να διευκρινίζεται ο ρόλος των ναυτιλιακών επενδύσεων. Ενδέχεται η συγκεκριμένη αλλαγή να προκαλέσει επικάλυψη αρμοδιοτήτων με το υπουργείο ανάπτυξης.
Στο άρθρο 36 του σχεδίου νόμου, το υπουργείο αναμιγνύεται στον κανονισμό λειτουργίας των Οργανισμών, αφού τους υποχρεώνει να δημιουργήσουν Γενική Διεύθυνση Αξιοποίησης και Ανάπτυξης, η οποία θα λειτουργεί υποστηρικτικά προς το υπουργείο. Ενδέχεται να υπάρξει επικάλυψη αρμοδιοτήτων με το ΤΑΙΠΕΔ.
Στο άρθρο 40 καθορίζονται τα θέματα αδειοδότησης των έργων εκτός των υποδομών και των υπερδομών (μηχανολογικού εξοπλισμού -μηχανημάτων), που κατά τη γνώμη των λιμενικών πρέπει να αδειοδοτούν. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η διάκριση των βοηθητικών έργων που πρέπει να τύχουν εκ των προτέρων έγκρισης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) μπορεί να δημιουργήσει καθυστερήσεις στη προώθηση των έργων, αφού ο τρόπος διατύπωσης με τη λεπτομερή περιγραφή μάλλον δημιουργεί σύγχυση, παρά διευκολύνει.
Στο μηδέν και πάλι η ΝΕΖ
Από το μηδέν ξεκινά, όπως φαίνεται, το θέμα της ναυπηγοεπισκευής. Στο άρθρο 48 του νομοσχεδίου για την αναδόμηση του υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπεται η επανεξέταση του σχετικού «φακέλου». Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι συνιστάται Διυπουργική Επιτροπή για την επίλυση των εκκρεμών θεμάτων που σχετίζονται με τη χωροθέτηση και την περιβαλλοντική αδειοδότηση των δραστηριοτήτων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Επίσης, συστήνεται μη αμειβόμενη συμβουλευτική επιτροπή από τους κοινωνικούς και οικονομικούς εταίρους που εκπροσωπούν το σύνολο των εμπλεκομένων με τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα φορέων, για την εξέταση και διατύπωση προτάσεων επί του συνόλου των θεμάτων που σχετίζονται με την ανάπτυξη της εν γένει ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή του Περάματος.
Την εκκίνηση ενός οικονομικού, πολιτικού και επιχειρηματικού «αγώνα» σήμανε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου για την αναδιάρθρωση του υπουργείου, που περιλαμβάνει και την ενοποίηση των λιμανιών, σε τέσσερις άξονες, σε πρώτη φάση.
Αρχικά, οι προβλέψεις για ενοποιήσεις λιμανιών, με πρώτο το Αττικό Λιμενικό Σύστημα (ΟΛΠ, Ραφήνα, Λαύριο και Ελευσίνα), αλλά και οι προβλέψεις για στενότερη έλεγχο από το ΥΝΑ των τεχνικών διευθύνσεων των λιμανιών, έχουν κινητοποιήσει όλους τους εμπλεκομένους, οι οποίοι «τρέχουν να προλάβουν», ώστε να ενισχύσουν τα συμφέροντά τους.
Πρώτο από όλα, σύμφωνα με πληροφορίες το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), που ως κύριος μέτοχος των λιμανιών (του έχουν παραχωρηθεί από το υπουργείο Οικονομικών για να τα εκμεταλλευτεί, ώστε να μειωθεί ο δανεισμός της χώρας) δεν έχει αποφασίσει ακόμα αν θα προχωρήσει και πού, σε πώληση μετοχών ή παραχώρηση δραστηριοτήτων.
Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες πλευρές που υποστηρίζουν για τον ΟΛΠ ότι, εφόσον υπάρξει πρόταση, θα πρέπει να είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από την καθαρά παρούσα αξία της σύμβασης παραχώρησης που έχει σήμερα με την Cosco για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, και η οποία ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Ομως σε περίπτωση που, για παράδειγμα, ο ΟΛΠ ενοποιηθεί με τα υπόλοιπα λιμάνια της Αττικής, είναι δύσκολο να προχωρήσει το σχέδιο ιδιωτικοποίησής του, αφού θεωρείται αδύνατο να συμφωνηθεί τουλάχιστον και από τα τρία κόμματα της κυβέρνησης η πώληση όλων των λιμανιών της Αττικής σε ιδιώτες, κάτι που αντίστοιχα συμβαίνει και στο βόρειο τόξο που περιλαμβάνει τον ΟΛΘ, την Καβάλα την Αλεξανδρούπολη -για την οποία έχουν εκφράσει ενδιαφέρον ρωσικά συμφέροντα- και το Βόλο.
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι της αγοράς, «η νομοθέτηση τώρα, δηλαδή προ της τελικής απόφασης ΤΑΙΠΕΔ -αναμένεται στο α’ τρίμηνο 2013- για τον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών και η πρόταση δημιουργίας τεσσάρων δικτύων λιμένων στην ουσία αποτρέπει - απαγορεύει πολιτικά την μετοχοποίηση ως μεθόδου αποκρατικοποίησης και δρομολογεί τις επιμέρους παραχωρήσεις». Τονίζουν δε:
«Η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει αρνητικά τις αποκρατικοποιήσεις του συνόλου των λιμένων της χώρας, περιορίζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αναμενόμενα έσοδα. Ανάγνωση διαφορετική αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατή, αφού η υπάρχουσα πολιτική κατάσταση δεν μπορεί να επιβάλει ενδεχόμενη παραχώρηση, για παράδειγμα, όλων των λιμανιών της Αττικής σε έναν παραχωρησιούχο».
Ταυτόχρονα, τονίζουν ότι θα πρέπει να ξεκαθαρισθεί η νομική πλευρά των μνημονιακών μας υποχρεώσεων και των προβλέψεών τους, αφού μέχρι τώρα οι γνώμες διίστανται. Υπάρχουν νομικές απόψεις που αναφέρουν ότι είναι στο χέρι της χώρας μας να επιλέξει τον τρόπο με τον οποίο θα εκμεταλλευτεί τα λιμάνια, ενώ άλλοι νομικοί κύκλοι εκφράζουν την άποψη ότι δέσμευση της χώρας μας είναι η πώληση μετοχών.
Επιμέρους παρατηρήσεις
Επιπλοκές στα σχέδια ιδιωτικοποίησης των λιμανιών ενδέχεται να προκαλέσουν και μια σειρά ρυθμίσεις που προβλέπει το σχέδιο νόμου.
Ειδικότερα, στο άρθρο 3, προβλέπεται ο μετασχηματισμός της Γενικής Γραμματείας Λιμένων σε Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακών Επενδύσεων και Υποδομών, χωρίς όμως να διευκρινίζεται ο ρόλος των ναυτιλιακών επενδύσεων. Ενδέχεται η συγκεκριμένη αλλαγή να προκαλέσει επικάλυψη αρμοδιοτήτων με το υπουργείο ανάπτυξης.
Στο άρθρο 36 του σχεδίου νόμου, το υπουργείο αναμιγνύεται στον κανονισμό λειτουργίας των Οργανισμών, αφού τους υποχρεώνει να δημιουργήσουν Γενική Διεύθυνση Αξιοποίησης και Ανάπτυξης, η οποία θα λειτουργεί υποστηρικτικά προς το υπουργείο. Ενδέχεται να υπάρξει επικάλυψη αρμοδιοτήτων με το ΤΑΙΠΕΔ.
Στο άρθρο 40 καθορίζονται τα θέματα αδειοδότησης των έργων εκτός των υποδομών και των υπερδομών (μηχανολογικού εξοπλισμού -μηχανημάτων), που κατά τη γνώμη των λιμενικών πρέπει να αδειοδοτούν. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η διάκριση των βοηθητικών έργων που πρέπει να τύχουν εκ των προτέρων έγκρισης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) μπορεί να δημιουργήσει καθυστερήσεις στη προώθηση των έργων, αφού ο τρόπος διατύπωσης με τη λεπτομερή περιγραφή μάλλον δημιουργεί σύγχυση, παρά διευκολύνει.
Στο μηδέν και πάλι η ΝΕΖ
Από το μηδέν ξεκινά, όπως φαίνεται, το θέμα της ναυπηγοεπισκευής. Στο άρθρο 48 του νομοσχεδίου για την αναδόμηση του υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπεται η επανεξέταση του σχετικού «φακέλου». Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι συνιστάται Διυπουργική Επιτροπή για την επίλυση των εκκρεμών θεμάτων που σχετίζονται με τη χωροθέτηση και την περιβαλλοντική αδειοδότηση των δραστηριοτήτων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Επίσης, συστήνεται μη αμειβόμενη συμβουλευτική επιτροπή από τους κοινωνικούς και οικονομικούς εταίρους που εκπροσωπούν το σύνολο των εμπλεκομένων με τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα φορέων, για την εξέταση και διατύπωση προτάσεων επί του συνόλου των θεμάτων που σχετίζονται με την ανάπτυξη της εν γένει ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή του Περάματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου