ΤΙΤΛΟΙ

Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

Παγκόσμια μητρόπολη της Ναυτιλίας η Ελλάδα

 
«Σχέδιο Μουσουρούλη»



Σχέδιο προκειμένου να προσελκύσει παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών στην Ελλάδα στα πρότυπα της Ολλανδίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Νορβηγίας καταστρώνει η ελληνική κυβέρνηση. Όλο το βάρος του σχεδιασμού έχει πέσει στους ώμους του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κωστή Μουσουρούλη. Με λίγα λόγια υπάρχουν σκέψεις για το πώς θα μπορέσει η Ελλάδα να μετατραπεί σε παγκόσμια μητρόπολη της ναυτιλίας. Ας μην ξεχνάμε ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία κυριαρχεί διεθνώς, με 3.150 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 14 % της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Το σκεπτικό του υπουργού είναι απλό όμως η υλοποίησή του δύσκολη.
«Στόχος μας είναι η προσέλκυση στην Ελλάδα - μέσω πλέγματος κινήτρων - εταιρειών παροχής βοηθητικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών. Υπάρχουν μελέτες που επιβεβαιώνουν την υστέρηση της χώρας μας έναντι άλλων χωρών όπως είναι η Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νορβηγία, που έχουν δημιουργήσει ελκυστικές συνθήκες. Πιστεύω ότι η δράση αυτή θα προσφέρει στην ελληνική ναυτιλία ανταγωνιστικότερες υπηρεσίες, θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στο εθνικό προϊόν και θα ενισχύσει την εθνική μας οικονομία».

Ο προβληματισμός είναι έντονος στα κυβερνητικά κλιμάκια αφού σύμφωνα με μελέτη της Petrofin S.A. οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες μειώθηκαν μέσα στο 2012 κατά 44 τον αριθμό σε σύγκριση με το 2011 ή σε ποσοστό 5,77%.
 Η οικονομική κρίση που πλήττει τα περισσότερα κράτη και τη ναυτιλιακή οικονομία αυτών έχει ως αποτέλεσμα σύμφωνα με τους θεωρητικούς της οικονομίας να συγκεντρώνεται η ναυτιλιακή βιομηχανία σε λιγότερα χέρια.

Από το 2005 και μετά οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες αυξήθηκαν από 690 στις 762 το 2011 απόρροια της καλής ναυλαγοράς. Φέτος σημειώθηκε η τέταρτη μεγαλύτερη σε αριθμό μείωση ναυτιλιακών εταιρειών. Ο αριθμός των εταιρειών έπεσε στο επίπεδο του 2006 ενώ ο αριθμός των μικρών εταιρειών στο επίπεδο του 2004. Σήμερα αριθμούν 718.

«Η Ελλάδα έχει τα πρωτεία στο διεθνή ναυτιλιακό στίβο. Εδώ και μισό αιώνα ηγείται σημαντικών ναυτιλιακών χωρών και αναγνωρίζεται ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη. Αυτή την προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας και ιδιαίτερα της ποντοπόρου εμείς την αναγνωρίζουμε γιατί δεν εξασφαλίζει μόνο διεθνές κύρος στη χώρα, αλλά παράγει και πλούτο» επισημαίνει ο Κωστής Μουσουρούλης:

«Τον πλούτο αυτόν μπορούμε και πρέπει να τον επαυξήσουμε, προσαρμόζοντας, όπου απαιτείται, το ιδιαίτερο νομοθετικό πλαίσιο στις συνθήκες που επικρατούν διεθνώς στις θαλάσσιες μεταφορές. Ο στόχος μας είναι τόσο η ποιοτική και η ποσοτική βελτίωση του εθνικού νηολογίου, όσο και η ανάλογη αύξηση των προσφερόμενων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς».

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου επισημαίνει ότι επί κυβερνήσεως ΝΔ, το 2006 η δέσμη μέτρων που εφαρμόστηκε για την ενίσχυση της ποντοπόρου ναυτιλίας είχε ως αποτέλεσμα την ένταξη 370 νέων πλοίων συνολικής ολικής χωρητικότητας 23 εκατομμυρίων κόρων και μέσο όριο ηλικίας τα 6 έτη.

Ο υπουργός και κατ’ επέκταση η ελληνική κυβέρνηση για να διασφαλίσει τη διεθνή πρωτοπορία της Ελλάδας στην ναυτιλιακή βιομηχανία χώρας, έχει επιλέξει τρεις συγκεκριμένες δράσεις:

1) τον εκσυγχρονισμό και την κατάλληλη υποστήριξη του νηολογίου με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας και την προσέλκυση ναυτιλιακού συναλλάγματος.

2) τη δημιουργία μιας ενιαίας ναυτιλιακής θυρίδας για την εξυπηρέτηση των χρηστών της ναυτιλίας, αλλά και την προσέλκυση μεγάλων εταιρειών διαχείρισης και ανάπτυξης εμπορικών στόλων, μέσω της εξάλειψης της γραφειοκρατίας και της αποτελεσματικής επί 24ώρου βάσεως παροχής υπηρεσιών.

3) την προσέλκυση στην Ελλάδα εταιρειών παροχής βοηθητικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών.

Βέβαια για την ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου, πόσο μάλλον του υπό ελληνική σημαία αλλά και για την διάσωση των μικρών ναυτιλιακών εταιρειών τον σημαντικότερο ρόλο διαδραματίζουν και θα διαδραματίσουν οι τράπεζες οι οποίες σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Petrofin SA εταιρείας, Ted Πετρόπουλο «δεν δείχνουν διατεθειμένες να προχωρήσουν εύκολα στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, παρά το γεγονός ότι η αγορά προσφέρει αρκετά ευνοϊκούς όρους» και προσθέτει ότι εάν λάβουμε υπόψη τη μείωση του ενεργητικού των ναυτιλιακών εταιρειών και τη μικρότερη ρευστότητά τους, η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται υπό πίεση. Και προκειμένου οι Έλληνες εφοπλιστές να διατηρήσουν τους στόλους τους και να αναπτυχθούν θα χρειαστεί να επενδύσουν σεβαστά χρηματικά ποσά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: