Είναι πραγματικά να απορεί κανείς με όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα στη διαδικασία αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ. Το ΤΑΙΠΕΔ πανηγυρίζει και μιλά για ιστορική απόφαση, ο υπουργός Ναυτιλίας υποστηρίζει ότι δεν ενημερώθηκε και πως η συμφωνία δεν έχει κλείσει, ενώ η ΝΔ από τη μια αισθάνεται δικαιωμένη για το αποτέλεσμα και από την άλλη ζητά μέσω στελεχών της την παραίτηση του αρμόδιου υπουργού. Δεν θα σχολιάσω τα παραπάνω, θεωρώ, όμως, χρήσιμο να παραθέσω ορισμένα στοιχεία για την ουσία της αποκρατικοποίησης.
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ενα μεγάλο μέρος του πολιτικού συστήματος και της ελληνικής κοινωνίας έχει πειστεί ότι το μοντέλο του κράτους-επιχειρηματία εξάντλησε τις δυνατότητές του. Το γεγονός αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να περάσουμε στο άλλο άκρο, δηλαδή από κρατικά σε ιδιωτικά μονοπώλια.
Οταν το 2014 το ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωνε τη Βουλή για τη διαδικασία αποκρατικοποίησης, τόνισε ότι το μοντέλο που επέλεξε για τον ΟΛΠ θα δημιουργήσει επενδυτικό ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα το τίμημα που θα εξασφαλίσει το Δημόσιο να είναι τουλάχιστον ικανοποιητικό. Το αποτέλεσμα της διαδικασίας σίγουρα δεν δικαιώνει τις προσδοκίες. Και εξηγούμαι. Μία από τις δεσμεύσεις του 3ου Μνημονίου ήταν η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ με βάση τη διαδικασία που είχε προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ το 2014. Σύμφωνα με τα λεγόμενα της τότε διοίκησής του στη Βουλή, η αποτίμηση της πραγματικής αξίας του Οργανισμού δεν θα συνδέεται με τη χρηματιστηριακή του αξία, αλλά με βάση τις εισηγήσεις ανεξάρτητων αποτιμητών. Παρ’ όλα αυτά, οι εν λόγω εισηγήσεις -και κατ’ επέκταση η αποδοχή της προσφοράς από τη διοίκηση του Ταμείου- έγιναν με βάση τη χρηματιστηριακή αξία του Οργανισμού. Επιπλέον, η προσέλκυση αρκετών επενδυτών στην οποία προσδοκούσε το ΤΑΙΠΕΔ δεν επετεύχθη, με αποτέλεσμα να μη δημιουργηθούν ανταγωνιστικές πιέσεις που θα οδηγούσαν σε αυξημένο τίμημα. Η υποβολή μίας μόνο προσφοράς για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας δεν πρέπει να ικανοποιεί κανέναν.
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι πρόσφατα η Cosco απέκτησε έναντι 813,62 εκατ. € το 64,5% του μεγαλύτερου ιδιωτικού λιμανιού της Τουρκίας, Kumport Terminal, το εμπορικό τμήμα του οποίου είναι μόλις το ένα τρίτο του ΟΛΠ. Με βάση τα παραπάνω αδυνατώ να αντιληφθώ γιατί το ΤΑΙΠΕΔ έκρινε ως ικανοποιητική μια προσφορά ύψους 368,5 εκατ. € για το 67% του ΟΛΠ, τη στιγμή μάλιστα που η Cosco θα εισπράττει από τη θυγατρική της ΣΕΠ το ενοίκιο της παραχώρησης των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, το οποίο το 2015 ήταν 38 εκατ. €.
Τέλος, η διαδικασία καθεαυτή θέτει σημαντικά ερωτήματα διαφάνειας και διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος. Τα ερωτήματα είναι πολλά και ελπίζω να απαντηθούν επαρκώς από τους αρμόδιους όταν έρθει η σύμβαση παραχώρησης για κύρωση στη Βουλή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου