Το θέμα του Φιλικού Διακανονισμού μεταξύ Οργανισμού και Cosco είναι κομβικής σημασίας για τους Κινέζους - Την είσοδό τους στο λιμάνι διεκδικεί ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες
«Ο χρόνος κυλάει σαν το νερό, περνάει και φεύγει». Με τη φράση αυτή ο πρωθυπουργός της Κίνας Λι Κετσιάνγκ φέρεται να έστειλε το μήνυμα προς την ελληνική κυβέρνηση για την υπόθεση κυρίως της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ κατά την πρόσφατη επίσκεψη του στην Ελλάδα. Το θέμα του Φιλικού Διακανονισμού μεταξύ Οργανισμού και Cosco είναι κομβικής σημασίας για τους Κινέζους που έχουν συνδέσει την προοπτική της αγοράς του 67% του ΟΛΠ με την θετική έκβαση της υπόθεση. Εφόσον εγκριθεί ο φιλικός διακανονισμός η Cosco παίρνει και το δυτικό τμήμα της προβλήτας ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά όπου θα γίνουν έργα κόστους 230 εκατομμυρίων ευρώ, με αντάλλαγμα την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος που καταβάλλει κάθε χρόνο η κινεζική εταιρεία για το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων.Οι Κινέζοι εφόσον αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο και διαχείριση ολόκληρης της προβλήτας ΙΙΙ μέσω της έγκρισης από την ΕΕ του φιλικού διακανονισμού στην πράξη θα αποτρέψουν κάθε άλλον επενδυτή να μπει στο λιμάνι του Πειραιά αφού ο ανταγωνισμός θα είναι άνισος.
Η ελληνική κυβέρνηση πιέζεται αφού η πώληση του ΟΛΠ δεν πρόκειται να προχωρήσει έως ότου ληφθεί η απόφαση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ ώστε οι πέντε ενδιαφερόμενοι να γνωρίζουν το πλαίσιο στο οποίο θα κληθούν να επενδύσουν.
Ανάμεσά τους είναι και οι αμερικάνοι του Ports America που είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες, με παρουσία σε περισσότερα από 42 λιμάνια, 80 περιοχές και 85 χρόνια εμπειρίας.
Η εταιρεία ανήκει στην Highstar Capital, που είναι γνωστή για τις επενδύσεις σε υποδομές αλλά και τομείς όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, επεξεργασία νερού και λυμάτων, μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου, διαχείρισης αποβλήτων, logistics, μεταφορές κ.ά.
Η αμερικανο-κινεζική κόντρα στον Πειραιά αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, βρέθηκε την περασμένη εβδομάδα στα Βρυξέλλες όπου είχε ανεπίσημες επαφές για το θέμα του Φιλικού Διακανονισμού. Τα μηνύματα είναι θετικά υπέρ της κυβερνητικής θέσης όμως όπως επεσήμανε στο στέλεχος της κυβέρνησης «από την αρχή της υπόθεσης θετικά είναι όμως απόφαση δεν βλέπουμε και κινδυνεύει να χαθεί το τρένο». Πάντως η θέση του ΥΝΑ είναι ξεκάθαρα φιλοκινεζική:
«Από την πρώτη, κιόλας, ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου ξεκινήσαμε μια προσπάθεια προκειμένου να συντάξουμε, να ολοκληρώσουμε και τελικά να υπογράψουμε αυτή τη συμφωνία. Μια συμφωνία που ξεκίνησε από το μηδέν και καταφέραμε να μονογράψουμε μέσα σε ένα χρόνο ρεκόρ, των 5 μηνών. Από τότε, βρισκόμαστε σε συνεχή διαβούλευση και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έγκρισή της. Πεποίθησή μας είναι ότι πρέπει σε τέτοια ζητήματα να προχωράμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα», σημειώνει ο κ. Βαρβιτσιώτης και προσθέτει: «Πρέπει κάθε τι να το χτίζουμε σε στέρεες βάσεις. Σε βάσεις που μην μπορεί κανένας, ειδικότερα από τα λιμάνια που μας ανταγωνίζονται διεθνώς, να τις αμφισβητήσει στο μέλλον. Προτεραιότητά μας, λοιπόν, είναι να εξασφαλίσουμε ότι η επένδυση αυτή στον Πειραιά θα είναι βιώσιμη και λειτουργική στο μέλλον».
Στην προκήρυξη για την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ξεκαθαρίσει το πρόβλημα που υφίσταται με την ΕΕ και απλά αναφέρεται σε αυτό περιγραφικά, μεταθέτοντάς το χρονικά προκαλώντας ασάφειες και προβληματισμό σε μη κινεζικά συμφέροντα που θα ήθελαν να επενδύσουν. Από την πλευρά της, η διοίκηση της Cosco δηλώνει για το θέμα του φιλιού διακανονισμού: «Ελπίζουμε η προσπάθεια να έχει αίσιο τέλος, προκειμένου ο Πειραιάς και οι εργαζόμενοι στο λιμάνι να αποκομίσουν όλα τα οφέλη που προβλέπονται από αυτήν.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου